De wiskundige vergelijking kan gebruikt worden wanneer deelnemers een vergelijking moeten oplossen. Het nakijken van dit vraagtype kan zowel handmatig als automatisch met behulp van de vergelijkingsoplosser van Woots. Het antwoord van de leerling wordt dan gecontroleerd aan de hand van de gegeven wiskundige operatie.
Goniometrische functies moeten hun parameters tussen haakjes hebben staan. Dit betekent bijvoorbeeld dat sin x = 0 een error veroorzaakt, maar sin(x) = 0 goed berekend wordt.
Om een wiskundige vergelijking te maken, volg je de onderstaande stappen.
- Klik op jouw domain Schoolnaam in het menu aan de linkerkant.
- Klik op label_important Programma in het menu bovenin.
- Selecteer je vak of gebruik de zoekbalk.
- Selecteer je toets of gebruik de zoekbalk.
- Klik op Nieuwe opgave.
- Vul de naam van de opgave in en klik op Bewaar.
- Klik op Nieuwe vraag en selecteer Wiskundige vergelijking.
- Formuleer de vraaginhoud.
- Vul in hoeveel punten de vraag waard is.
- Gebruik het dropdownmenu Vergelijking automatisch nakijken en selecteer Handmatig nakijken of Automatisch nakijken. Wanneer je handmatig nakijken gebruikt, heb je de mogelijkheid om criteria met punten aan te maken in het beoordelingsmodel. Wanneer je automatisch nakijken gebruikt, ga dan verder met de onderstaande stappen.
- Indien je automatisch nakijken hebt geselecteerd, klik dan op het Potlood-icoon en voer de vergelijking in. Klik op het dropdownmenu Operatie en selecteer de gewenste operatie. Voorbeelden van elke operatie worden hieronder getoond.
- Je kunt controleren of je de juiste vergelijking hebt ingevoerd door te klikken op Bereken oplossing. De oplossing die van de leerling verwacht wordt verschijnt nu in beeld. Indien dit niet het antwoord is wat je verwacht, dan is er waarschijnlijk een verkeerde vergelijking ingevoerd in de vorige stap.
- Klik op het more_vert-icoon voor meer opties.
- Klik op Bewaar.
Vergelijking operatoren
Woots biedt de mogelijkheid om vergelijkingen automatisch na te kijken met behulp van de vergelijkingsoplosser. Voor elk van de beschikbare operatoren, is een voorbeeld gegeven.
error_outline Als je werkt met meerdere variabelen, zorg er dan voor dat je expliciet een vermenigvuldigingssymbool tussen hen plaatst. In plaats van 'ab' te schrijven, wat als een enkele variabele geïnterpreteerd wordt, gebruik 'a * b' om duidelijk aan te geven dat 'a' en 'b' vermenigvuldigd worden.
- 3+3x=9
- 3x=6
- x=2
Omdat de vergelijking voor de variable x opgelost moet worden, wordt deze onder 'Variabele' ingevoerd.
- 10(10-1)
- 10(9)
- 90
Met deze operatie kan een integraalvergelijking van een functie worden berekend. In het onderstaande voorbeeld moeten deelnemers . Het juiste antwoord is .
- lim x 2x2
- If x = 2,
In dit voorbeeld is de limiet van een functie 4 wanneer x naar c gaat. In dit geval geldt c = 2.
Vraag- en nakijkopties
Net als andere vraagtypes, heeft de wiskundige vergelijking ook specifieke vraag- en nakijkopties. Wanneer de nakijkmethode 'handmatig nakijken' is gekozen, kan een beoordelingsmodel toegevoegd worden.
-
Bonus
Dit markeert de vraag als een bonusvraag, wat betekent dat het aantal punten dat wordt toegewezen met deze vraag wordt meegeteld totdat het maximaal aantal punten dat kan worden gehaald voor deze toets is bereikt. De punten van een bonusvraag worden niet berekend bij het maximaal aantal punten dat kan worden gehaald voor de toets. Als de leerling de vraag foutief beantwoord wordt dit niet van het aantal punten en het cijfer afgetrokken. - Over te slaan
Je zult eerst moeten aangeven welke leerlingen het recht hebben om vragen met deze instelling over te slaan in je vak. Je kunt hierna instellen welke vragen over te slaan zijn door deze leerling(en). In een digitale toets wordt de leerling duidelijk gemaakt dat ze deze vraag kunnen overslaan. In een papieren toets verschijnt er een schaar icoon naast de vraag, dus de leerling moet geïnformeerd worden dat ze deze vraag over kunnen slaan. Het aantal punten voor deze vraag wordt niet meegerekend in het resultaat. Het is niet mogelijk om deze instelling aan te passen nadat een toets is afgenomen. - Gedeeltelijke punten
leerlingen krijgen punten toegekend als hun vraag deels correct is. Bijvoorbeeld, het totaal aantal punten dat ze kunnen krijgen voor een vraag is 2 en hun antwoord is voor 50% correct, dan ontvangen ze nog steeds 1 punt. Zonder deze optie kunnen ze enkel 0 punten of het maximaal aantal punten toegewezen krijgen.
Om een beoordelingsmodel toe te voegen aan een wiskundige vraag, volg je de onderstaande stappen.
- Klik op Beoordelingsmodel in het menu bovenin.
- Ga naar de vraag waarvoor je het beoordelingsmodel wilt instellen.
- Klik op het more_horiz-icoon en klik op Bewerken.
- De enige beschikbare optie om een beoordelingsmodel toe te voegen is de methode criteria. Schuifbalk en rubrics zijn niet beschikbaar voor dit vraagtype. Om criteria toe te voegen, klik je op het plus symbool (+). Voeg het aantal punten en de tekst van het criterium toe.
- Klik op het more_vert-icoon voor meer nakijkinstellingen.
- Klik op Bewaar.
- Start met nul punten
Als deze optie is ingeschakeld dan start het nakijken van deze vraag altijd met nul punten en worden de punten opgeteld als de criteria wordt geselecteerd. Als dit is uitgeschakeld, dan start het nakijken van deze vraag altijd met het maximaal aantal punten en worden hier punten van afgetrokken bij het selecteren van de criteria. Dit betekent dat de criteria dan als minpunten moeten worden ingevuld. De nakijker kan dan de criteria selecteren als de leerling dit niet heeft gehaald met het antwoord, zodat dit van het totaal aantal punten wordt afgetrokken.
- Beperk het minimum tot nul punten
Als deze optie is ingeschakeld, dan is het niet mogelijk om onder de nul punten uit te komen bij het selecteren van verschillende criteria. Het is wel nog steeds mogelijk om handmatig het aantal punten aan te passen om zo onder de nul uit te komen tijdens het nakijken. - Beperk het maximum tot het totaal aantal punten
In de instellingen van beoordelen is het mogelijk om het maximaal te behalen aantal punten met de vraag vast te stellen, los van de punten per criteria. Als dit getal afwijkt van het maximaal aantal te behalen punten bij het optellen van de criteria, dan wordt met deze optie het maximum beperkt tot het totaal aantal punten dat handmatig is ingesteld.
error_outline Als docent hoef je het correcte antwoord niet in te voeren, omdat het automatisch berekend wordt wanneer je voor automatisch nakijken kiest. leerlingen hebben een onbeperkt aantal pogingen voor dit vraagtype.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.