In de vorige stappen heb je een Meerkeuzevraag, Open vraag, Invulvraag en Vraag met getal geconstrueerd. Deze vragen leveren punten op. Deze punten worden door Woots automatisch opgeteld tot een totaalscore voor je toets. Deze totaalscore kun je automatisch laten omzetten naar Cijfer. Dit doe je door de Cijferberekening in Woots in te stellen.
Woots kan op twee manieren een cijfer automatisch voor je berekenen:
- Via een formule
- Via een omzettingstabel
Variant 1. Cijfers berekenen via een formule
In de eerste variant berekent Woots de cijfers aan de hand van een door jou ingestelde formule. De standaardformule in Woots is:
[1 + 9 * punten / totaal], waarbij punten het aantal door een leerling behaald aantal punten is. En totaal de totaalscore van de toets.
In Woots kun je gebruik maken van de volgende opties om een formule samen te stellen:
- Wiskundige operatoren: +, -, *, /, ^
- Logische functies: IF, AND, OR
- Vergelijkingsoperatoren: <,>, <=,> =,! =, =
- Numerieke functies: MIN, MAX, ROUND, ROUNDUP, ROUNDDOWN
Met deze opties kun je diverse formules instellen. Enkele voorbeelden zijn:
-
Uitleg: De volgende formule geeft een antwoord van 1 als er geen punten worden verzameld en neemt toe als polynoom.
Code: 1 + 0,026984127 * punten + 0,002050265 * punten ^ 2 -
Uitleg: Als het totale aantal punten lager is dan 45, gebruik dan (punten / 9) + 1 cijferberekening. Als het totale aantal punten gelijk of groter is dan 45, gebruik dan (4 * punten / 45) +2 als cijferberekening.
Code: IF (punten <45, (punten / 9) + 1, (4 * punten / 45) +2) -
Uitleg: Het maximum van 0 en punten min 28 worden vergeleken en vervolgens vermenigvuldigd met 4 en gedeeld door het totaal min 28. Vervolgens worden er twee dingen toegevoegd aan dit aantal: het minimum van 28 en punten vermenigvuldigd met 5 en gedeeld door 28 en één (dus een leerling krijgt geen cijfer lager dan 1).
Code: MAX (0, punten - 28) * 4 / (totaal - 28) + MIN (28, punten) * 5/28 + 1
Je stelt een Cijferberekening op basis van een formule als volgt in:
- Ga naar het tabblad Instellingen van je toets.
- Klik aan de linkerkant op Cijferberekening.
- Kies voor de optie Formule.
Deze optie is standaard geselecteerd. - Stel je Formule op met de hierboven genoemde opties en aan de hand van de voorbeelden.
Je kunt ook gebruik maken van de standaardinstelling. - Zodra je leerlingen een hoger of lager aantal punten kan halen dan de aangegeven grenzen, stel dan het minimum- en maximumcijfer in.
Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je vragen als Bonusvraag hebt ingesteld. - Stel de Afronding van de cijfers in.
- Stel de Slagingsgrens in. De grens is de limiet waarop een leerling een voldoende of onvoldoende haalt.
Deze grens wordt gebruikt om in de statistieken aan te geven hoeveel leerlingen al dan niet een voldoende hebben voor de toets. - Klik op Bewaar. De cijfers van je leerlingen worden opnieuw berekend.
highlight Tip: Voor meerkeuzevragen kan een kanscorrectie worden toegevoegd. Deze gokcorrectie is gebaseerd op een formule van Cohen-Schotanus, maar herschreven door W. Bender (2003). Deze gokcorrectie is alleen van toepassing op meerkeuzevragen, zowel voor vragen met één juist antwoord als voor vragen met meerdere juiste antwoorden.
- Gecorrigeerde score = [(s-n * g) / (n-n * g)] x n
s = score voor meerkeuzevragen van de leerling
n = maximale score voor meerkeuzevragen
g = (aantal juiste antwoorden voor meerkeuzevragen) / (totaal aantal meerkeuze antwoordmogelijkheden)
Deze formule verklaart de mogelijkheid dat meerdere antwoorden correct zijn voor een meerkeuzevraag door het totale aantal juiste antwoorden voor meerkeuzevragen op te tellen en te delen door het totale aantal meerkeuze antwoordmogelijkheden. Op deze manier is voor één meerkeuzevraag met 4 antwoordmogelijkheden waarvan 2 correct zijn, de gokcorrectiefactor g gelijk aan 1/2 (50%). Als er meer dan één meerkeuzevraag in één opdracht zit, wordt het aantal juiste antwoorden van alle meerkeuzevragen toegevoegd, evenals het totale aantal antwoordmogelijkheden van alle meerkeuzevragen. Hetzelfde wordt gedaan voor zowel de score s als de maximale score n van alle meerkeuzevragen.
Variant 2. Cijfers berekenen via een omzettingstabel
De tweede varianten om een cijfer automatisch te berekenen is door gebruik te maken van een omzettingstabel. Je geeft dan in een tabel het aantal punten, het bijbehorende cijfer en optioneel een toelichting toe. Zie hieronder een voorbeeld:
Punten | Cijfer | Toelichting |
10 | 5 | Onvoldoende |
11 | 6 | Voldoende |
14 | 7 | Voldoende |
15 | 8 | Goed |
16 | 9 | Zeer goed |
17 | 10 | Uitmuntend |
Woots gebruikt deze omzettingstabel om het behaalde aantal punten om te zetten naar het Cijfer en de bijbehorende toelichting.
warning Let op: Woots kiest bij het omzetten de waarde die het dichtste bij het aantal punten van de leerling ligt. In het bovenstaande voorbeeld wordt een score van 13 punten van een leerling omgezet naar een 7. 12 punten naar een 6. En 1-9 punten naar een 5.
Je voegt een omzettingstabel als volgt toe aan je toets:
- Ga naar het tabblad Instellingen van je toets.
- Klik aan de linkerkant op Cijferberekening.
- Kies voor de optie Tabel.
- Klik op voeg rij toe.
- Voeg de Omzettingstabel toe:
- Voeg het aantal punten in.
- Voeg het bijbehorende cijfer in.
- Voeg optioneel de Toelichting in.
- Herhaal de vorige stappen tot je alle rijen uit je omzettingstabel hebt ingevoerd.
- Zodra je leerlingen een hoger of lager aantal punten kan halen dan de aangegeven grenzen, stel dan het minimum- en maximumcijfer in.
Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je vragen als Bonusvraag hebt ingesteld. - Stel de Afronding van de cijfers in.
- Stel de Slagingsgrens in. De grens is de limiet waarop een leerling een voldoende of onvoldoende haalt.
Deze grens wordt gebruikt om in de statistieken aan te geven hoeveel leerlingen al dan niet een voldoende hebben voor de toets. - Klik op Bewaar. De cijfers van je leerlingen worden opnieuw berekend.
highlight Tip: Heb je de Omzettingstabel in Excel beschikbaar? Importeer deze tabel via de optie Importeer tabel.
Volgende stap: Leerdoelen toevoegen aan je Toets
In de volgende stap voeg je optioneel Leerdoelen toe aan je toets. Door gebruik te maken van Leerdoelen geef je aan je leerlingen een rijkere inzage in hun toetsresultaten.
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.