Woots is een toetsplatform voor summatieve en formatieve toetsen en opdrachten. Dit geeft je als docent de vrijheid om een variant te kiezen die past bij jouw manier van lesgeven, de afname en het doel van de toets. In onderstaand vind je de negen varianten van Toetsen en Opdrachten in Woots.
Toetsen: digitale toets of toets op papier
Toetsen in Woots zijn traditionele kennistoetsen. Je neemt deze toetsen digitaal of op papier af. Bij de variant Digitale toets neem je de toets digitaal af bij je leerlingen via een desktop, laptop of tablet. Ter aanvulling op deze klassieke individuele variant, biedt Woots je drie alternatieven. In de Zelf na te kijken digitale toets kijken leerlingen hun eigen werk aan de hand van jouw beoordelingsmodel na. Ideaal voor examenvoorbereiding bijvoorbeeld. In de Digitale peerreview toets kijken de leerlingen elkaars werk na. Je geeft zelf aan hoeveel beoordelingen iedere leerling van zijn eigen werk krijgt. Achteraf kun je zien in hoeverre de beoordeling vergelijkbaar is uitgevoerd. De Digitale toets voor groepen geeft je de mogelijkheid om een digitale toets door groepjes leerlingen af te laten nemen. De leerlingen kunnen niet tegelijk een opgave beantwoorden, maar kunnen wel onderling de opgaven verdelen of het werk achteraf corrigeren.
Naast de digitale manieren van toetsen, heb je in Woots ook de mogelijkheid om op papier een toets af te nemen. In Woots genereer je een toetsboekje. Deze print je uit, en je leerlingen maken de toets in dit boekje. Na de afname scan je de pagina's van dit boekje in en Woots sorteert het werk van de leerlingen voor je. De meerkeuzevragen kijkt Woots voor je na. Via Woots kun je vervolgens de open vragen nakijken. Dit heeft als groot voordeel dat je ook van een toets op papier de resultaten per opgave digitaal ter beschikking hebt. Daardoor kun je gebruik maken van uitgebreide statistieken, automatische cijferberekening, leerdoelen en de digitale inzage. In Woots genereer je een toetsboekje in de variant Toets op papier of je maakt een formulier met 'invulbolletjes' via de variant Schrapkaart.
Opdrachten: inleveropdracht en beoordelingsformulier
Via Opdrachten toets je de kennis en vaardigheden via een werk(stuk). Hierbij kun je een beoordeling tijdens of na afloop van het werk(stuk) geven. Je geeft je leerlingen een leerlinginstructie (de opdracht), deelt het beoordelingsmodel waarop de leerling wordt beoordeeld en de leerling of de groep gaat aan de slag met de opdracht. Met de variant Inleveropdracht vraag je de leerling om het eindproduct van de opdracht te uploaden naar Woots. In Woots beoordeel je dit eindproduct via het beoordelingsmodel. Naast de klassieke individuele variant biedt Woots ook de varianten Peer-review inleveropdracht. Hierbij kunnen leerlingen opdrachten van elkaar beoordelen. Daarnaast is er nog de Inleveropdracht voor groepen, waarbij leerlingen samen aan één opdracht werken en deze inleveren.
Het Beoordelingsformulier is ontwikkeld voor een opdracht waarbij het Eindproduct niet geüpload kan worden of de beoordeling tijdens de uitvoering van de opdracht plaatsvindt. Denk bijvoorbeeld aan een praktijkexamen, presentatie of mondeling. In het beoordelingsformulier stel je jouw beoordeling op met Beoordelingsmodel, beoordeel je de leerlingen digitaal en geef je ze na beoordeling inzage in hun resultaat.
Volgende stap: Elementen van een toets
In deze stap heb je kennis gemaakt met de varianten van toetsen en opdrachten in Woots. Toetsen en opdrachten zijn gestructureerd opgebouwd in Woots. In de volgende stap lichten we de elementen in een toets aan je toe.
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.