In de vorige stap hebben we de eerste variant van de digitale toets laten zien: de zelf na te kijken Digitale toets. Als tweede variant op de digitale toets is het in Woots mogelijk om een Digitale peerreview toets af te nemen. Dit is een toets waarbij leerlingen elkaars werk (anoniem) kunnen nakijken. Op deze manier krijgen de leerlingen inzicht in hun eigen aanpak bij het maken van toetsvragen, maar ook in de aanpak van anderen. Leren van toetsen dus! In dit artikel lees je hoe je een digitale peerreview toets aanmaakt, afneemt en analyseert.
Stap 1. Maak de Digitale peerreview toets.
- Log in bij Woots
- Selecteer je Programma aan de linkerkant van het scherm.
- Klik op Nieuwe toets.
- Stel de Toetstemplate in op Geen toetstemplate en geef de toets een Naam.
- Kies voor Digitale peerreview toets.
- Volg de verdere stappen in Module 4. Toets Construeren.
- Vervolgens bepaal je de Instellingen voor de Peerreview via Instellingen > Peerreview opties.
- Onder hoeveelheid reviews vul je in hoe vaak een toets wordt nagekeken. Klik daarna op Bijwerken.
- Met de switch bij Anoniem nakijken kun je ervoor kiezen dat deelnemers niet kunnen zien welke toets ze nakijken.
- Onderaan kun je een Tijdslimiet toevoegen waarin de leerlingen de toets kunnen nakijken.
Stap 2. Nakijken door de leerling.
Als een leerling een Peerreview digitale toets heeft gemaakt, krijgt hij/zij daarna het volgende scherm te zien:
Afhankelijk van het opgegeven tijdslot, kan de leerling starten met het nakijken van het werk van zijn of haar klasgenoot:
Het nakijken is voor de leerling vergelijkbaar met het nakijken als docent:
Stap 3. Resultaten
Als het nakijken door de leerlingen is afgerond dan vind je onder het tabblad Resultaten de resultaten terug van de leerlingen. Hier zie je het behaald aantal punten en de cijfers van de leerlingen terug. Hier is ook de betrouwbaarheid en de consensus van de peerreview terug te vinden.
Betrouwbaarheid: Betrouwbaarheid geeft aan hoe realistisch het is dat het cijfer van een leerling correct is. De resultaten van de reviews die andere leerlingen hebben gegeven, worden vergeleken. Als er een groot verschil is in gegeven beoordelingen, is de betrouwbaarheid klein.
De betrouwbaarheid wordt als volgt berekend: de cijfers worden gerangschikt van laag naar hoog, bijvoorbeeld 5.0, 7.0, 10.0. Vervolgens wordt het eerste cijfer gedeeld door alle volgende cijfers, het tweede cijfer wordt gedeeld door alle volgende cijfers, enzovoort. Daarna wordt het gemiddelde van al die breuken genomen. In het voorbeeld is dat (5/7), (5/10) en (7/10). Het resultaat is een betrouwbaarheid van 63,8%.
Consensus: Peer consensus geeft aan hoe goed de cijfers die deze leerling heeft gegeven, overeen komt met de cijfers die door andere leerlingen aan die resultaten zijn gegeven. Voor ieder resultaat wordt de peer consensus van deze nakijker berekend, het gemiddelde van die peer consensussen zie je in het resultaten overzicht.
Module afgerond!
Na het bekijken van de verschillende opties in Woots en de twee varianten van een digitale toets, heb je deze module over digitaal toetsen afgerond. Goed gedaan!
Wil je meer leren? Doorloop dan ook de stappen van onze andere modules, om Woots nóg beter onder de knie te krijgen:
- Module 4. Toets construeren
- Module 5. Opdracht construeren, afnemen en beoordelen
- Module 6. Itembank
Dit was de laatste module van de Woots Academy! Mocht je antwoorden zoeken op specifieke vragen, kun je ook altijd terecht in onze Kennisbank. Hier staan concrete onderwerpen helder uitgelegd voor zowel beheerders, medewerkers en leerlingen.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.