Cijferberekening
Nadat een toets is gemaakt door een leerling en deze is nagekeken, heeft elke leerling een score. Hoogstwaarschijnlijk vertaalt deze score niet rechtstreeks naar het resultaat van de leerling. Vaak moet er nog een cijfer berekend worden aan de hand van deze score. In sommige gevallen wordt de score eerst gecorrigeerd voordat een cijfer berekend wordt, bijvoorbeeld bij het gebruik van een gokkans correctie. In dit artikel worden alle mogelijkheden voor het berekenen van een cijfer beschreven. Ook vind je hier voorbeelden wilt zien van verschillende cijferberekeningen. Houdt er rekening mee dat je hier cijfers met een punt schrijft en niet met een komma. Dit geldt voor zowel de formule als bij de tabel.
Volg onderstaande stappen om de mogelijkheden voor cijferberekening voor je toets te zien.
- Klik op jouw domain Schoolnaam in het menu aan de linkerkant.
- Klik op label_important Programma's in het menu bovenin.
- Selecteer je vak of gebruik de zoekbalk.
- Selecteer je toets of gebruik de zoekbalk.
- Klik op settings Instellingen in het menu bovenin.
- Klik op Cijferberekening in het menu links.
Indien gewenst kun je hier de methode voor cijferberekening aanpassen. Dit kan zowel voor als na de afname van de toets gedaan worden, als ook aangepast worden na afname van de toets.
Woots biedt drie methodes aan om het cijfer te berekenen: formule, tabel of geen. Je kunt de gewenste methode kiezen door te klikken op het uitklapmenu bovenaan de pagina Cijferberekening.
lightbulb_outline Een standaard methode is altijd zichtbaar in het cijferberekening menu, ook als er niks is veranderd in je toets. De standaard methode is vastgesteld op schoolniveau door de beheerder van je school.
- Log in bij Woots.
- Klik op je programma of gebruik de zoekbalk in de Programma's-sectie.
- Klik op je toets of gebruik de zoekbalk.
- Klik op Instellingen in het menu aan de bovenkant.
- Klik op Cijferberekening in het menu aan de linkerkant.
- Klik op de keuzemenu knop Type cijferberekening en kies Formule, Tabel of Geen.
Cijfer berekenen met behulp van een formule
- Stel de formule voor de cijferberekening in.
- Selecteer de opties Laagst mogelijke cijfer is 1 en Hoogst mogelijke cijfer is 10 als een bonus of formule is ingesteld waarbij een leerling in theorie hoger of lager kan worden dan de grenzen.
- Klik op de keuzemenu knop Afronding en selecteer de gewenste afrond methode.
-
Vul een voldoende in. Standaard is de formule [1 + 9 * punten / totaal], waarbij punten het aantal punten is dat een leerling heeft behaald en totaal het totale aantal punten is dat een leerling kan behalen. Opties die beschikbaar zijn voor deze formule:
- Wiskundige operatoren: +, -, *, /, ^
- Logische functies: IF, AND, OR
- Vergelijkingsoperatoren: <,>, <=,> =,! =, =
- Numerieke functies: MIN, MAX, ROUND, ROUNDUP, ROUNDDOWN
-
Toelichting: De volgende formule geeft een antwoord van 1 als er geen punten worden verzameld en neemt toe als een polynoom.
Code: 1 + 0,026984127 * punten + 0,002050265 * punten ^ 2 -
Toelichting: Als het totaal aantal punten lager is dan 45, gebruik dan (punten / 9) + 1 als beoordelingsformule. Als het totale aantal punten gelijk is aan of groter is dan 45, gebruik dan (4 * punten / 45) +2 als markeringsformule.
Code: IF (punten <45, (punten / 9) + 1, (4 * punten / 45) +2) -
Toelichting: Het maximum van 0 en punten min 28 worden vergeleken en vervolgens vermenigvuldigd met 4 en gedeeld door het totaal min 28. Vervolgens worden twee dingen bij dit getal opgeteld: het minimum van 28 en punten vermenigvuldigd met 5 en gedeeld door 28 en één. (dus een student krijgt geen cijfer lager dan 1).
Code: MAX (0, punten - 28) * 4 / (totaal - 28) + MIN (28, punten) * 5/28 + 1
- Klik op Bijwerken.
Cijfer berekenen met behulp van een tabel
- Klik op Voeg rij toe, vul een score, cijfer en indien gewenst een letter in.
- Klik op Bewaar.
- Herhaal dit voor alle scores.
- Het is ook mogelijk om een tabel te importeren. Klik hiervoor op Importeer en upload een Excel- of .CSV-bestand. Dit bestand moet uit twee kolommen bestaan, een met de scores en een met de cijfers. Als letters zijn gebruikt, moet dit bestand uit drie kolommen bestaan.
Let op:
-
Woots berekent een cijfer voor gesloten vragen en een cijfer voor open vragen. Bij het berekenen van deze cijfers worden deze opgeteld door gebruik te maken van de verhouding gesloten: open vragen.
-
Als een leerling een aantal punten tussen twee datapunten uit de tabel haalt, dus bijvoorbeeld 22,0 punten, dan is het cijfer van het datapunt in de dichtstbijzijnde omgeving. Een aantal punten precies in het midden wordt naar beneden afgerond.
De formule methode stelt je in staat om de cijferberekening te maken aan de hand van twee parameters:
- Punten: het aantal punten dat is toegekend aan de leerling
- Totaal: het totaal aantal punten dat kan worden toegewezen aan een leerling voor de toets
Er zijn meerdere functies en operators beschikbaar voor gebruik in de formule. Ze kunnen ook gecombineerd worden. Een overzicht met uitleg is toegevoegd. Het is mogelijk om haakjes te gebruiken om de volgorde van een deel van de formule aan te geven. Voor de tekstuele functies zijn alleen de Engelstalige termen beschikbaar.
Wiskundige operators
Operator/functie | Uitleg |
+ | Telt twee variabelen bij elkaar op |
- |
Trekt twee variabelen van elkaar af |
* | Vermenigvuldigd twee variabelen |
/ | Deelt twee variablen |
^ | Kwadrateert twee variabelen |
Logische functies
Operator/functie | Uitleg |
IF |
Met een IF functie kun je verschillende cijferberekeningen invoeren voor verschillende situaties. Je kunt deze functie gebruiken om de cijferberekening van een score onder een bepaalde grens en boven een bepaalde grens in te voeren. De IF functie bevat drie delen, gescheiden door komma's en geplaatst tussen haakjes. Eerst wordt de vergelijking gegeven, vervolgens de waarde indien de vergelijking waar is en tot slot de waarde indien de vergelijking onwaar is. IF(vergelijking, waarde_als_waar, waarde_als_onwaar) |
AND |
Met een AND functie kun je controleren of een waarde aan meerdere voorwaarden voldoet. Het geeft waar of onwaar als waardes terug. De functie werkt goed in combinatie met een IF functie. De AND functie bevat alle voorwaarden die gecontroleerd moeten worden, gescheiden door komma's. Het geeft alleen 'waar' terug wanneer alle voorwaarden waar zijn. Er is geen limiet voor het aantal voorwaarden dat je wil laten controleren. AND(voorwaarde_1, voorwaarde_2, voorwaarde_n) |
OR |
Met een OR functie kun je controleren of een waarde aan minimaal 1 opgegeven voorwaarde voldoet. Het geeft waar of onwaar als waardes terug. De functie werkt goed in combinatie met een IF functie. De OR functie bevat alle voorwaarden die gecontroleerd moeten worden, gescheiden door komma's. Het geeft 'waar' terug wanneer een van de voorwaarden waar is. Er is geen limiet voor het aantal voorwaarden dat je wil laten controleren. OR(voorwaarde_1, voorwaarde_2, voorwaarde_n) |
Vergelijking operators
Vergelijking operators kunnen gebruikt worden in combinatie met logische functies die hierboven beschreven staan. Je gebruikt deze om gedrag van een deel van de formule te bepalen. indien de IF functie wordt gebruikt in combinatie met de < en > operatoren, maak je het mogelijk om voor zowel het deel boven als het deel onder de cesuur een cijfer te berekenen. Het resultaat van een vergelijking operator is waar of onwaar.
Operator/functie | Uitleg |
< |
Minder dan. Controleert of de waarde aan de linkerkant kleiner is dan de waarde aan de rechterkant. |
> |
Groter dan. Controleert of de waarde aan de linkerkant groter is dan de waarde aan de rechterkant. |
<= |
Minder dan of gelijk aan. Controleert of de waarde aan de linkerkant kleiner is dan of gelijk is aan de waarde aan de rechterkant. |
>= | Groter dan of gelijk aan. Controleert of de waarde aan de linkerkant groter is dan of gelijk is aan de waarde aan de rechterkant. |
!= |
Niet gelijk aan. Controleert of de waarde aan de linkerkant niet gelijk is aan de waarde aan de rechterkant. |
= | Gelijk aan. Controleert of de waarde aan de linkerkant gelijk is aan de waarde aan de rechterkant. |
Numerieke functies
Operator/functie | Uitleg |
MIN | MIN geeft de kleinste waarde uit een opgegeven reeks weer. |
MAX | MAX geeft de grootste waarde uit een opgegeven reeks weer. |
ROUND |
Wanneer je ROUND voor een (deel van) de formule gebruikt, dan wordt deze afgerond naar het dichtstbijzijnde decimaal. Dit kan zowel afronden naar boven als naar beneden zijn, afhankelijk van het dichtstbijzijnde decimaal. De ROUND functie bestaat uit twee delen, de berekening en het aantal decimalen dat gebruikt wordt. Deze twee delen worden gescheiden door een komma en staat tussen haakjes. Wanneer je 0 invoert bij decimalen, dan rond de formule af op hele getallen. ROUND(berekening, # decimalen) |
ROUNDUP |
ROUNDUP werkt op dezelfde manier als ROUND, behalve dat (het deel van) de formule altijd naar boven afrond. ROUNDUP(berekening, # decimalen) |
ROUNDDOWN |
ROUNDDOWN werkt op dezelfde manier als ROUND, behalve dat (het deel van) de formule altijd naar beneden afrond. ROUNDDOWN(berekening, # decimalen) |
De standaard formule die wordt gebruikt in Woots is: 1 + 9 * punten / totaal. Dit vertaalt de score in een cijfer op een schaal van 1 tot 10.
Gebruik de formule in Woots
Als je er voor kiest om de formule methode te gebruiken in Woots moet je de volgende velden invullen:
- Afronding: kies de gewenste afronding van het cijfer. Dit kan zijn: twee decimalen, één decimaal, halven of hele getallen. Een formule rondt af naar het dichstbijzijnde cijfer, dit kan zowel omhoog als omlaag zijn, afhankelijk van het cijfer van jouw selectie in dit uitklapmenu. Als je er bijvoorbeeld voor kiest om jet cijfer af te ronden naar één decimaal en een leerling een 5.44 als precies cijfer heeft, dan wordt dit afgerond naar een 5.4. Als een leerling een 5.45 als precies cijfer heeft, dan wordt dit een 5.5 met deze keuze. Wanneer je ook afronding functies gebruikt in de formule, dan adviseren we je om hetzelfde aantal decimalen te gebruiken in zowel de dropdown als in de formule. We hebben hieronder in het artikel voorbeelden van cijferberekeningen toegevoegd.
- Formule voor cijferberekening: Je kunt hier je formule invullen gebaseerd op de parameters, functies en operators zoals hierboven vermeld.
- Gokcorrectie: Vink het vakje 'Gokcorrectie' aan om dit in te schakelen voor deze toets. Dit vakje is enkel zichtbaar als er een vraagtype in de toets staat waar Woots de gokcorrectie voor berekend. Je hebt daarnaast de optie om de gokcorrectie te limiteren tot 0. Deze optie kan worden gebruikt bij toetsen die uit zowel open als gesloten vraagtypen bestaan. Meer informatie hierover wordt gegeven in het gokcorrectie artikel.
- Limiteer het laagste cijfer: Als dit vakje wordt aangevinkt, dan kun je hier het laagste cijfer voor de toets invullen. De standaard is ingesteld op 1. Als dit vakje niet is aangevinkt, dan is het mogelijk dat leerlingen een negatief cijfer krijgen. Dit kan voorkomen als leerlingen negatieve punten voor vragen hebben gekregen, of in enkele specifieke gevallen als de gokkans correctie is ingeschakeld.
- Limiteer het hoogste cijfer: Als dit vakje wordt aangevinkt, dan kun je hier het hoogste cijfer voor de toets invullen. De standaard is ingesteld op 10. Als dit vakje niet is ingeschakeld, dan kan het voorkomen dat leerling een hoger cijfer krijgen dan gewenst. Dit kan voorkomen als de punten van een vraag naar bonus worden aangepast. Het kan ook voorkomen als een leerling meer punten voor een vraag krijgt dan het maximum aantal punten voor die vraag (als deze optie is ingeschakeld voor deze vraag).
- Slagingscijfer: Het slagingscijfer is het cijfer dat telt als de drempel voor het halen van de toets. Alle leerlingen met een afgerond cijfer lager dan het slagingscijfer hebben de toets niet gehaald. Deze informatie wordt gebruikt om het slagingspercentage van de toets vast te stellen.
Klik altijd op Bijwerken als je wijzigingen doorvoert om deze op te slaan.
Wanneer de beta feature Cijferberekening variabelen is ingeschakeld voor jouw school, dan zie je ook aanvullende variabelen naast Punten en Totaal.
De tweede optie in het uitklapmenu is de methode van cijferberekening aan de hand van een tabel. Bij deze methode zijn er eigenlijk twee verschillende mogelijkheden om een tabel toe te voegen. De eerste mogelijkheid is om handmatig een tabel te maken of te importeren. De tweede mogelijkheid is om Woots een tabel te laten genereren gebaseerd op de cesuur.
Tabel optie 1: handmatig een tabel maken
De eerste optie is om handmatig een tabel te maken door of wel elke rij handmatig toe te voegen of door een tabel te importeren vanuit een .csv bestand. In het scherm zie je de volgende knoppen en velden:
- Afronding: kies de gewenste afronding van het cijfer. Dit kan zijn: twee decimalen, één decimaal, halven of hele getallen. Een tabel rondt altijd naar beneden af. Elke rij in de tabel kan worden gezien als een drempel. Een leerling moet minimaal het aantal punten van een rij hebben om het overeenkomstige cijfer te krijgen. In het voorbeeld hieronder ontvangt een leerling die 2.5 punten heeft gekregen een 2 als cijfer, aangezien het aantal punten van de volgende rij niet gehaald zijn.
- Importeer: Het is mogelijk om een tabel te importeren die je buiten Woots hebt gemaakt. Een tabel kan worden geïmporteerd in een .csv bestand met tenminste de kolommen 'Punten' en 'Cijfers'. Daarnaast kun je ook 'Letter waardering' toevoegen als een derde kolom. Een template kan gevonden worden in het scherm dat opent als je op Importeer klikt. Voor gebruikers die werken met "Numbers" houdt er rekening mee dat er dan een titel geplaatst wordt boven het bestand en deze moet worden verwijderd. Anders krijg je een foutmelding bij het importeren.
- Exporteer: Als je een tabel hebt gemaakt welke je wilt hergebruiken voor andere doeleinden of in andere toetsen, dan kun je ervoor kiezen deze te exporteren. Er moet minimaal 1 rij aanwezig zijn in de tabel om deze knop te activeren.
- Voeg rij toe: Om een rij handmatig toe te voegen aan de tabel klik je op deze knop en vul je het aantal punten met overeenkomstig cijfer in. Daarnaast kun je hier een letter waardering toevoegen, zoals voldoende of onvoldoende. Klik op het more_vert- icoon naast de rij om deze te bewerken of te verwijderen.
- Cesuur bepalen: Dit is de tweede manier om een tabel te maken, deze wordt hieronder beschreven.
Belangrijk: als je enkel 1 rij toevoegt aan de tabel, dan krijgt elk resultaat van de toets dit cijfer. Bijvoorbeeld, als je één rij toevoegt met 5 als het aantal punten en een 5 als cijfer, dan maakt het niet uit hoeveel punten een leerling heeft, er wordt dan altijd een 5.5 als cijfer toegekend. Om dit te voorkomen moeten er minimaal twee rijen worden toegevoegd aan de tabel.
Tabel optie 2: automatisch genereren van een tabel
Bij de cijferberekening methode met een tabel heb je de mogelijkheid om de cijfers toe te wijzen aan de hand van de cesuur. Door het vaststellen van het laagste cijfer, het slagingscijfer, het hoogste cijfer, het maximale aantal punten en cesuurpercentage kun je een tabel maken op basis van de cesuur. Klik hiervoor op Cesuur bepalen links bovenaan de pagina. Als je een bestaande tabel wilt bewerken, kun je ook op deze knop klikken. Woots toont dan de vooraf ingevulde informatie welke je kunt aanpassen.
Vul onderstaande informatie in om de cesuur te bepalen.
- Laagst haalbare cijfer: Het cijfer dat de leerling krijgt bij het behalen van het minimaal aantal punten voor de toets.
- Slagingscijfer: Het cijfer dat telt als de drempel om de toets te halen. Alle leerlingen met een afgerond cijfer lager dan het slagingscijfer hebben de toets niet gehaald. Deze informatie wordt gebruikt om het slagingspercentage van de toets vast te stellen.
- Maximaal haalbare cijfer: Het cijfer dat de leerling krijgt bij het behalen van het maximaal aantal punten voor de toets.
- Minimum aantal punten: Het aantal punten dat de leerling moet halen om het laagst haalbare cijfer te krijgen.
- Maximaal aantal punten: Dit is het aantal punten dat de leerling moet halen om het hoogst haalbare cijfer te krijgen.
- Cesuur (%): In dit veld vul je de score (in percentage) in dat gelijkstaat met het slagingscijfer. Als voorbeeld gebruiken we een toets met een maximaal aantal van 100 punten, een 5.5 als slagingscijfer en een cesuur van 70%. In dit geval moet een leerling minimaal 70% van de 100 punten halen (= 70 punten) om een 5.5 als cijfer te krijgen. Dit is een non-lineaire cesuur.
- Cijfer afronding: De afronding van het cijfer moet in dit menu vastgesteld worden omdat Woots de tabel (her)berekend zodra je op Bewaar klikt. Je hebt de mogelijkheid om de afronding in te stellen op hele getallen, halven en één decimaal.
De derde en meest gemakkelijke mogelijkheid om te beschrijven is de methode Geen in het uitklapmenu. Als er geen methode voor cijferberekening wordt gebruikt, wordt de score niet vertaald in een cijfer. Er is dan geen cijfer zichtbaar in andere plekken van het platform waar anders wel een cijfer getoond wordt. Voorbeelden hiervan zijn het Resultaten overzicht en de inzage van de resultaten.
Er zijn verschillen tussen het gebruiken van de tabel en formule methodes. Er zijn redenen waarom het gebruik van een tabel beter is en vice versa. In dit gedeelte van het artikel worden verschillende situaties toegelicht.
- Gerandomiseerde toetsen. In het geval van gerandomiseerde toetsen is de methode van cijferberekening aan de hand van een formule vrijwel altijd de beste manier om het cijfer te bepalen. Omdat elke leerling verschillende vragen kan krijgen, kan de gokkans correctie voor de toets voor elke leerling verschillen. Daarnaast kan het maximaal aantal punten per leerling verschillen. De formule maakt gebruikt van de variabele 'totaal' als het maximaal aantal punten per leerling. Vandaar dat de formule rekening kan houden met een verschillend maximaal aantal punten per leerling. Daarnaast wordt de gokkans correctie per leerling berekend bij het aanvinken hiervan.
- Afronden van het cijfer. Bij afronden van het cijfer zit er een verschil tussen de tabel en de formule. Dit hangt af van de voorkeur voor wat je moet gebruiken. De tabel rondt altijd af naar beneden. Je kunt elke rij in de tabel zien als een drempel om te halen. Als een leerling niet het aantal punten in een rijd heeft gehaald, dan rondt Woots altijd het cijfer af naar de vorige rij. Bij de formule kun je aangeven welke manier van afronden gewenst is in het uitklapmenu Afronding.
- Gokkans correctie. De gokkans correctie kan voor zowel de tabel als de formule ingezet worden. Echter, bij de formule methode is het toepassen hiervan makkelijk gedaan door het vakje aan te vinken. Voor de tabel moet je of wel een aangepast minimaal aantal punten invoeren of een aangepast cesuur percentage. Dit kan complexer zijn om uit te leggen aan docenten.
Voorbeelden Cijferberekening
Voorbeelden van Formules
Het verschil tussen het wel of niet toepassen van de gokkans correctie wordt toegelicht aan de hand van drie voorbeelden. In deze voorbeelden wordt de beta feature Cijferberekening variabelen niet meegenomen. Indien deze functionaliteit aanstaat voor jouw school, dan kun je meer informatie vinden in het artikel over de beta feature Cijferberekening variabelen.
In het eerste voorbeeld willen we het voor elkaar krijgen om de cijfers lineaire te verdelen. De scores worden gelijkwaardig verdeeld over de cijfers. Je kunt hiervoor de standaard formule van Woots gebruiken. Een toets met de volgende gegevens wordt hiervoor gebruikt:
-
40 meerkeuzevragen
- 1 correct antwoord per vraag, de waarde hiervan is 1 punt
- Maximale score van de toets: 40 punten
- Gokkans: 10
- Laagste cijfer: 1
- Hoogste cijfer: 10
- Slagingscijfer: 5.5
- Gebruikte formule: 1+9*punten/totaal (standaard Woots formule)
Om de gevolgen van verschillende scenario's te schetsen worden 6 leerlingen met verschillende scores meegenomen in onderstaande tabel:
Deelnemer | A | B | C | D | E | F |
Score | 15 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 |
Gecorrigeerde score | 6.67 | 13.3 | 20 | 26.7 | 33.3 | 40 |
Cijfer zonder gokkanscorrectie | 4.375 | 5.5 | 6.625 | 7.75 | 8.875 | 10 |
Cijfer met gokkanscorrectie | 2.5 | 4 | 5.5 | 7 | 8.5 | 10 |
Toevoeging: in het voorbeeld hierboven komt de gecorrigeerde score niet onder 0 uit, vandaar dat de optie 'limiteer gokkans correctie tot 0' niet wordt getoond.
In dit voorbeeld wordt de cijferberekening van een toets met zowel meerkeuze als open vragen toegelicht. Daarnaast worden de gevolgen getoond van het wel of niet gebruiken van de gokkans correctie. Een toets met de volgende gegevens wordt hiervoor gebruikt:
-
40 meerkeuzevragen
- 1 correct antwoord per vraag, de waarde hiervan is 1 punt
-
6 open vragen
- Maximaal 10 punten per vraag
- Hoogste score van de toets: 100 punten
- Gokkans score: 10
- Laagste cijfer: 1
- Hoogste cijfer: 10
- Slagingscijfer: 5.5
- Gebruikte formule: 1+9*punten/totaal (standaard Woots formule)
Om het verschil aan te geven tussen de mogelijkheden worden er 2 scores getoond van leerlingen.
Deelnemer | A | B | C | D |
Score meerkeuze vragen | 0 | 5 | 5 | 10 |
Score open vragen | 45 | 45 | 50 | 50 |
Totale score | 45 | 50 | 55 | 60 |
Totale gecorrigeerde score, limiet tot 0 uit | 31,7 | 38,3 | 43,3 | 50 |
Totale gecorrigeerde score, limiet tot 0 aan | 45 | 45 | 50 | 50 |
Cijfer zonder gokkanscorrectie | 5,05 | 5,5 | 5,95 | 6,4 |
Cijfer met gokkanscorrectie, zonder limiet tot 0 | 3,85 | 4,45 | 4,9 | 5,5 |
Cijfer met gokkanscorrectie, met limiet tot 0 | 5,05 | 5,05 | 5,5 | 5,5 |
Soms is het gewenst om een niet-lineaire verdeling van de cijfers te gebruiken, bijvoorbeeld als een toets een hogere cut-off score heeft. De cut-off score is in dit geval het percentage van punten dat een leerling correct moet beantwoorden om het slagingscijfer te behalen. Al deze voorwaarden kunnen meegenomen worden in de formule om het cijfer te berekenen. Neem bijvoorbeeld hetzelfde scenario uit voorbeeld 2:
-
40 meerkeuzevragen
- 1 correct antwoord per vraag, de waarde hiervan is 1 punt
-
6 open vragen
- Maximaal 10 punten per vraag
- Hoogste score van de toets: 100 punten
- Gokkans score: 10
- Laagste cijfer: 1
- Hoogste cijfer: 10
- Slagingscijfer: 5.5
- Cut-off score: 60% van de score
- Gebruikte formule: IF(points<(total*0.6),(4.5*points)/(0.6*total)+1,4.5*(points-0.6*total)/(0.4*total)+5.5)*
*Een aangepaste formule voor cijferberekening moet in het platform altijd in het Engels genoteerd worden.
De formule bestaat uit drie onderdelen. Een IF statement, de berekening als dit waar is en de berekening als dit onwaar is. De drie onderdelen zijn van elkaar gescheiden met behulp van komma's.
- IF-statement: Woots controleert of het aantal punten van de leerlingen lager is dan de cut-off score (60% van de hoogste score, dat is [totaal*0,6]).
- Berekening als dit waar is: In dit geval moet een leerling 60% van de score krijgen om een 5.5 te halen. In het tweede onderdeel uit de formule, deelt Woots eerst het aantal punten (60% van de punten van het totaal) over een totaal van 4.5 van de cijfers (vanaf 1 tot aan het slagingscijfer 5.5). Dit wordt gedaan om te controleren hoeveel cijfer(s) 1 punt waard is. Hierna wordt dit vermenigvuldigd met het aantal punten van de leerling. Als laatste wordt er 1 cijfer toegekend aan dit totaal (omdat een leerling een 1 krijgt als er 0 punten gescoord zijn).
- Berekening als dit onwaar is: Als de leerling hoger heeft gescoord dan de 60% cut-off, dan controleert Woots het derde onderdeel van de formule. Hier wordt door Woots de 4.5 cijfers (van het slagingscijfer 5.5 tot aan 10) verdeeld over 40% van de punten.
In dit geval zijn punten die boven de cut-off score worden gehaald, meer cijfers waard dan punten die onder de cut-off score worden gehaald. Als deze verdeling wordt gevisualiseerd, dan toont dit een niet-lineaire verdeling van de cijfers. Daarom wordt dit de niet-lineaire cut-off methode genoemd. Alle nummers kunnen aangepast worden tot aan de gewenste cut-off score. In het voorbeeld hierboven zullen de nummers 0.6 en 0.4 op elkaar aansluiten en moeten altijd optellen tot 1. Als je de cut-off percentage bijvoorbeeld op 70% wilt vaststellen, dan moet de 0.6 uit de formule worden aangepast naar 0.7 en moet de 0.4 worden aangepast naar 0.3.
In verschillende scenario's zijn de volgende cijferberekeningen van toepassing. Twee additionele leerlingen zijn toegevoegd aan het voorbeeld, omdat de cut-off score hoger ligt.
De drie methodes zijn:
- Punten nodig als er geen gebruik wordt gemaakt van de gokkans correctie
- Punten nodig als de gokkans correctie in de laagste score is verwerkt (=2.5)
- Punten nodig als de gokkans correctie in de cut-off score is verwerkt (=70%)
Cijfer | Geen gokkans | Laagste score | Cut-off score |
1 | 0 | 2.5 | 0 |
2 | 1.5 | 3.5 | 1.56 |
3 | 3 | 4.5 | 3.11 |
4 | 4.5 | 5.5 | 4.67 |
5 | 6 | 6.5 | 6.22 |
6 | 6.8 | 7.33 | 7.33 |
7 | 7.6 | 8 | 8 |
8 | 8.4 | 8.67 | 8.67 |
9 | 9.2 | 9.33 | 9.33 |
10 | 10 | 10 | 10 |
Het is mogelijk om de formule af te ronden of af te dwingen dat (een deel van) de formule naar beneden of naar boven wordt afgerond. We gebruiken om dit uit te leggen dezelfde situatie als in het eerste voorbeeld. In dit voorbeeld willen we dat de formule afrond zoals gebruikelijk, naar het dichtstbijzijnde decimaal (1 decimaal). Een uitzondering is dat we voor cijfers rond het slagingscijfer (een 5.5) altijd naar beneden willen afronden. Wanneer we dit niet zouden doen, dan krijgen alle leerlingen met een cijfer tussen de 5.45 en 5.49 een 5.5. Door gebruik te maken van een IF functie gecombineerd met enkele afronding opties voor de formule kun je voor deze cijfers een uitzondering maken.
-
40 meerkeuzevragen
- 1 correct antwoord per vraag, de waarde hiervan is 1 punt
- Maximale score van de toets: 40 punten
- Gokkans: 10
- Laagste cijfer: 1
- Hoogste cijfer: 10
- Slagingscijfer: 5.5
- Alle cijfers tussen 5.45 en 5.49 moeten afgerond worden naar beneden.
-
Gebruikte formule
IF(AND(1+9*punten/totaal>5.44,1+9*punten/totaal<5.5),ROUNDDOWN(1+9*punten/totaal,1),1+9*punten/totaal
De formule bestaat uit drie delen:
- IF-functie gecombineerd met een AND functie: Woots controleert of het cijfer van de leerling berekend met de formule tussen een 5.44 en 5.5 ligt.
- Waarde indien waar: Wanneer het cijfer tussen deze grenzen ligt, forceert Woots een afronding naar beneden met dezelfde formule, afgerond op 1 decimaal.
- Waarde indien onwaar: Wanneer het cijfer buiten deze grenzen ligt (erboven of eronder), dan wordt de formule met normale afronding gebruikt.
Om de gevolgen te laten zien in verschillende gevallen rondom de cesuur, worden 5 voorbeelden gegeven in de onderstaande tabel. We hebben hierbij de gokkans correctie buiten beschouwing gelaten. Met gokkans correctie werkt dit principe hetzelfde.
Deelnemer | A | B | C | D | E |
Score | 19 | 19,3 | 19,4 | 19,8 | 20 |
Cijfer | 5.275 = 5.3 | 5.3425 = 5.3 | 5.365 = 5.4 | 5.455 = 5.4 | 5.5 = 5.5 |
Indien je afronding opties gebruikt in je formule, dan adviseren we om het aantal decimalen in de algemene afronding via het dropdown menu gelijk te houden met het aantal decimalen in de formule. In het voorbeeld wat gegeven is, is het mogelijk dat in zeer specifieke gevallen het resultaat anders is dan gewenst indien een verschillende aantal decimalen wordt gebruikt per optie. bijvoorbeeld, wanneer een leerling 19,9 punten heeft, dan mag dit nooit in een 5.5 resulteren volgens de bovenstaande formule. Dit gebeurt echter wel wanneer de onderstaande instellingen worden gebruikt:
- De algemene afronding via het dropdown menu in de cijferberekening staat op 1 decimaal ingesteld
- Het ROUNDDOWN gedeelte van de formule staat ingesteld op 2 decimalen (het cijfer achter de komma in de formule staat op 2)
In het specifieke geval dat een leerling 19,9 punten krijgt, rond het ROUNDDOWN gedeelte van de formule eerst op 2 decimalen af naar 5.47. Echter, omdat de algemene afronding van de formule op 1 staat, wordt een 5.47 afgerond naar een 5.5. Dit kan worden voorkomen door het aantal decimalen van beide opties gelijk te trekken. In dit geval zou het bij 1 decimaal een 5.4 zijn en bij 2 decimalen een 5.47.
Voorbeelden tabel
De tabel functie wordt uitgelegd aan de hand van een scenario waarin je handmatig een tabel maakt met meerdere lagen. Dit kan gebruikt worden als je bijvoorbeeld gebruik maakt van een schaal waarop gescoord kan worden zoals onvoldoende - voldoende - goed.
De tweede mogelijkheid om een tabel te maken is door handmatig de rijen toe te voegen. Deze methode kan bijvoorbeeld worden gebruikt als de scores vertaald moeten worden naar letter waarderingen. Een voorbeeld van een letter waardering schaal is: onvoldoende - voldoende - goed. Zoals is uitgelegd in het artikel over cijferberekening wordt het cijfer in de tabel altijd naar beneden afgerond als het aantal punten van een rij niet is gehaald. Voor een drie-punt schaal zoals onvoldoende - voldoende - goed betekent dit dat 3 rijen voldoende zijn voor de tabel van de cijferberekening.
Voor een toets met dezelfde gegevens uit voorbeeld 1, kan het volgende scenario worden toegepast:
Cijfer | Punten |
Letter waardering |
1 | 0 | Onvoldoende |
5 | 6.8 | Voldoende |
8 | 8.4 | Goed |
Vanuit deze tabel krijgen alle leerlingen die minder dan 6.8 punten scoren een 1 als cijfer en een 'onvoldoende' als letter waardering. Alle leerlingen die meer dan 6.8 punten, maar minder dan 8.4 punten hebben gescoord krijgen een 5 als cijfer en een 'voldoende' als letter waardering. Al laatste krijgen alle leerlingen die meer dan 8.4 punten hebben gescoord een 8 als cijfer en een 'goed' als letter waardering.
Uiteraard kunnen deze gegevens worden aangepast naar de gewenste situatie voor je toets. Daarnaast is het ook mogelijk om meerdere regels toe te voegen om meer verschil aan te duiden tussen de verschillende cijfers. Dezelfde letter waardering kan meerdere keren worden toegepast in de tabel. Een voorbeeld van een ander scenario kan er zo uit zien:
Cijfer | Punten | Letter waardering |
1 | 0 | Onvoldoende |
2 | 1.5 | Onvoldoende |
3 | 3 | Onvoldoende |
4 | 4.5 | Onvoldoende |
5 | 6 | Voldoende |
6 | 6.8 | Voldoende |
7 | 7.6 | Voldoende |
8 | 8.4 | Goed |
9 | 9.2 | Goed |
10 | 10 | Goed |
Tekst highlighten in het antwoord van een leerling
Het kan gewenst zijn om een deel van het antwoord van een leerling in een open vraag van een digitale toets te highlighten.
- Log in bij Woots.
- Klik op je programma of gebruik de zoekbalk in de Programma's-sectie.
- Klik op je toets of gebruik de zoekbalk.
- Klik op Nakijken in het menu aan de bovenkant en ga naar de vraag die je wilt nakijken.
- Selecteer de tekst in het antwoord van een leerling dat je wilt highlighten.
- Het Commentaar-tabblad opent automatisch en je kan een opmerking toevoegen.
- Klik op Bewaar om de opmerking toe te voegen of klik op Terug naar overzicht om zonder een opmerking toe te voegen door te gaan met nakijken.
- Een highlight kan worden verwijderd door erop te klikken in het antwoordveld. De highlight wordt geselecteerd en er verschijnt een close-icoon rechtsboven. Klik hierop.
Gokcorrectie
De gokcorrectie biedt de mogelijkheid om de score van een leerling te corrigeren. Deze optie kan worden ingeschakeld vanuit de cijferberekening in een toets. Dit artikel geeft alleen meer informatie over de gokcorrectie optie. Voorbeelden van cijferberekeningen met gokcorrectie staan verderop in dit artikel beschreven.
Het doel van de gokcorrectie is om een drempel in te stellen die gehaald moet worden door de leerlingen om een cijfer te halen. De gokcorrectie wordt hieronder met een relatief makkelijk voorbeeld uitgelegd. Het voorbeeld is als volgt: Je hebt een toets met 40 meerkeuzevragen gemaakt. Per vraag kunnen de leerling 1 punt halen, dus de maximale score van de toets is 40 punten. Elke vraag is een meerkeuzevraag met 4 antwoordopties, waarvan één correct is. De kans van het gokken van het juiste antwoord is 25%. De drempel van de gokcorrectie is daarom 10 punten (25% van 40 punten). Dit betekent dat alle leerlingen met een score van 10 of minder punten het laagste cijfer krijgen. De verdeling van de cijfers (veelal gedaan over een schaal van 1-10) start vanaf 11 punten.
In Woots kan de gokcorrectie voor zowel de formule methode als de tabel methode voor cijferberekening gebruikt worden. Tussen de instellingen van de formule methode van cijferberekening staat een vakje waarin je de gokcorrectie automatisch kan laten toepassen op alle scores. Voor de methode met tabel moet je de gokcorrectie handmatig toevoegen. In dit artikel leggen we uit hoe je dit kunt doen. De gokcorrectie kan enkel toegepast worden als er minimaal één van de volgende vraagtypen gebruikt is in de toets:
- Meerkeuzevraag
- Matchvraag
- Invulvraag (bij gebruikt van de 'toon antwoord' optie)
- Rangschikvraag
De hotspot- en hotspot matchvraag zijn ook gesloten vraagtypen. Het is echter moeilijk om het aantal foute mogelijkheden voor deze vraagtypen vast te stellen. De gokcorrectie neemt deze vraagtypen niet mee.
Tip: Het is mogelijk dat voor jouw school de gokcorrectie nog enkel wordt toegepast op de meerkeuzevragen met 1 correct antwoord, volgens de oude manier. Als je niet weet welke vraagtypen zijn meegenomen in de gokcorrectie willen we je adviseren om contact op te nemen met je beheerder.
Als de gokcorrectie is ingeschakeld, dan berekent Woots de score van de leerling voor alle vraagtypen die hierboven zijn benoemd. Voor alle andere vraagtypen, zoals bijvoorbeeld goede antwoord te gokken. De formule om de gecorrigeerde score te berekenen die wordt gebruikt is:
- Gecorrigeerde score = (MSG * ((TSG - GS) / (MSG - GS))) + TSO
In deze formule:
-
MSG:
- Maximale score gokcorrectie vragen = de maximale score mogelijk voor alle vraagtypen waar de gokcorrectie op wordt toegepast
-
TSG:
- Totale score gokcorrectie vragen = de som van alle scores van de vraagtypen waar de gokkans correctie op wordt toegepast
-
GS:
- Gokscore = de som van alle gokscores van elke vraag (zie berekening hieronder)
-
TSO:
- Totale score overige vragen = de som van alle scores van de vraagtypen waar geen gokcorrectie op wordt toegepast
De gecorrigeerde score wordt gebruikt om het cijfer van de leerling te bereken. Houd er rekening mee dat de gecorrigeerde score niet zichtbaar is in het platform.
De gokcorrectie optie van Woots gebruikt de gokscore van elke vraag. De gokscore van een vraag is het aantal punten dat een leerling statistisch gezien kan scoren bij het gokken van de vraag. Eerst worden alle scores van elk antwoord alternatief bij elkaar opgeteld door Woots. Dit nummer wordt vervolgens gedeeld door het aantal antwoordalternatieven. Zo kan je bijvoorbeeld een meerkeuzevraag hebben met vier antwoordalternatieven. Een antwoord is correct en je kun 1 punt voor het juiste antwoord krijgen. De gokscore wordt getoond onder Vragen onder Inzichten.
De som van alle scores is 0+0+0+1 = 1. Het aantal antwoordalternatieven is 4. De gokscore voor deze vraag is 1/4 - 0.25. Dit voorbeeld is een eenvoudig voorbeeld. De berekening van de gokscore wordt meer complex bij het gebruik van verschillende opties in Woots, zoals:
- Negatieve punten per antwoord alternatief
- Meerdere correcte antwoorden
- Automatisch scoren
- Gedeeltelijk punten
Als alle gokscores zijn berekend, dan telt Woots deze bij elkaar op om de gokscore voor de toets vast te stellen. De score is zichtbaar onder de Inzichten van de toets. Hieronder vind je voorbeelden van hoe de gokscore wordt berekent voor elk vraagtype of variatie in een vraagtype.
Woots biedt twee methodes voor cijferberekening aan waarin de gokcorrectie kan worden toegepast: de formule en de tabel. Voor elke van deze opties wordt de toepassing van de gokcorrectie hieronder uitgelegd.
Volg onderstaande stappen om de gokcorrectie toe te passen op de cijferberekening.
- Klik op jouw domain Schoolnaam in het menu aan de linkerkant.
- Klik op label_important Programma's in het menu bovenin.
- Selecteer je programma of gebruik de zoekbalk.
- Selecteer je toets of gebruik de zoekbalk.
- Klik op settings Instellingen in het menu bovenin.
- Klik op Cijferberekening in het menu links.
Je kunt de gokcorrectie op zowel de formule als de tabel methode voor cijferberekening toepassen.
Gokcorrectie bij gebruik van een formule
Als een formule wordt gebruikt, dan kan de gokkcorrectie worden toegepast door de vakjes aan te vinken:
- Gokcorrectie: Door het aanvinken van dit vakje wordt de gokcorrectie toegepast op de berekening van het cijfer. In dit geval wordt de gecorrigeerde score gebruikt om het aantal punten te berekenen.
- Limiteer de gokcorrectie tot 0: Bij het inschakelen van deze optie kan de gecorrigeerde score na het toepassen van de gokcorrectie niet lager zijn dan 0. Deze optie kan worden gebruikt als de toets vraagtypen bevat die zowel wel en niet gecorrigeerd kunnen worden.
In de formule kun je gebruik maken van de variabelen 'punten' en 'totaal' zoals werd uitgelegd bij de Cijferberekening. Bij het toepassen van de gokcorrectie gebruikt Woots de gecorrigeerde score om het cijfer te berekenen. De gecorrigeerde scores worden niet getoond in het platform. Voor voorbeelden over de toepassing van de verschillende instellingen voor cijferberekening kun je dit artikel lezen.
Gokcorrectie bij gebruik van een tabel
De methode van cijferberekening met een tabel heeft geen vakje om aan te vinken zoals de formule methode. In de tabel kun je er voor kiezen om de gokcorrectie toe te passen op het laagste aantal punten of op de cesuur score. Als je de gokcorrectie wilt limiteren tot 0, bijvoorbeeld als je een toets hebt met zowel vraagtypen waar de gokcorrectie op wordt toegepast en open vraagtypen, dan wordt aangeraden om gebruik te maken van de formule.
- Als je de laagste score aanpast naar de gokscore van de toets, dan moeten leerlingen de gokscore eerst halen om het laagste cijfer te krijgen. Vanaf een score boven de gokscore krijgen leerlingen hogere cijfers.
-
Een andere optie om de gokcorrectie mee te nemen in de tabel methode is om de cesuur score aan te passen. Een vaak gebruikte formule om de cesuur score inclusief de gokscore te berekenen is:
- Cesuur score inclusie de gokscore = (maximale score - gokscore)*cesuur score + gokscore
Voorbeelden van gokscore berekeningen
Voor elk vraagtype waar Woots een gokscore voor kan berekenen worden voorbeelden gegeven van de gokscore berekeningen. Voor alle voorbeelden is de mogelijkheid 'negatieve punten per antwoordalternatief' buiten beschouwing gelaten, aangezien dit de berekening complex maakt. De formule van hierboven om de gokscore van de vraag te berekenen kan ook worden toegepast bij negatieve scores.
Een van de vraagtypen die het meest gebruikt wordt in Woots in combinatie met de gokcorrectie is de meerkeuzevraag. De meerkeuzevraag kan 1 of meerdere correcte antwoorden hebben. Voor beide mogelijkheden wordt een voorbeeld gegeven.
Meerkeuzevraag: 1 correct antwoord
Voor de meerkeuzevraag met 1 correct antwoord gebruiken we hetzelfde voorbeeld als beschreven onder 'De gokscore van een vraag'.
- Aantal antwoord alternatieven: 4
- Correct Antwoord: A
- Maximaal aantal punten: 1
Om de gokcorrectie te berekenen worden de scores per antwoordalternatief berekend:
Antwoord | Score |
A | 1 |
B | 0 |
C | 0 |
D | 0 |
Gokscore | 1 / 4 = 0.25 |
Gokscore = som van scores / # alternatieven.
Meerkeuzevraag: meerdere correcte antwoorden
De berekening van de gokscore voor een meerkeuzevraag met meerdere correcte antwoorden is meer complex. Het volgende voorbeeld wordt gebruikt:
- Aantal antwoord alternatieven: 4
- Correct Antwoord: A & B
- Maximaal aantal punten: 2 (1 voor A en 1 voor B)
Om de gokcorrectie te berekenen wordt de score per antwoordalternatief berekend. Als je meer wilt weten over hoe de scores worden berekend met automatisch scoren, dan kun je dit artikel bekijken.
Antwoord | Gedeeltelijke punten uit | Gedeeltelijke punten aan, automatisch scoren uit | Gedeeltelijke punten aan, automatisch scoren aan |
A | 0 | 1 | 1 |
B | 0 | 1 | 1 |
C | 0 | 0 | 0 |
D | 0 | 0 | 0 |
AB | 2 | 2 | 2 |
AC | 0 | 1 | 0,625 |
AD | 0 | 1 | 0,625 |
BC | 0 | 1 | 0,625 |
BD | 0 | 1 | 0,625 |
CD | 0 | 0 | 0 |
ABC | 2 | 2 | 1,25 |
ABD | 2 | 2 | 1,25 |
ACD | 0 | 1 | 0,25 |
BCD | 0 | 1 | 0,25 |
ABCD | 2 | 2 | 0,5 |
Gokscore | 8 / 15 = 0,5333 | 16 / 15 = 1,0666 | 10 / 15 = 0,6666 |
Gokscore = som van scores / # alternatieven.
De matchvraag is het meest gecompliceerde vraagtype om de gokscore voor te berekenen. Er zijn vier verschillende soorten match vragen. Deze hebben elk hun eigen manier om de gokscore voor te berekenen:
- 1 correct antwoord, matrix opmaak
- 1 correct antwoord, drag-and-drop opmaak
- Meerdere correcte antwoorden, matrix opmaak
- Meerdere correcte antwoorden, drag-and-drop opmaak
De belangrijkste reden voor verschillende berekeningen is dat voor de drag-and-drop opmaak elke keer dat een keuze wordt gemaakt, andere keuzes automatisch niet meer gemaakt kunnen worden. Voor alle vier soorten match vragen kan gebruik worden gemaakt van gedeeltelijke punten. Daarnaast kan er gebruik worden gemaakt van automatisch scoren voor de twee soorten waarbij meerdere antwoorden correct zijn. Een voorbeeld wordt gegeven per matchvraag soort. Om het aantal antwoord alternatieven te berekenen telt Woots het aantal unieke antwoordcombinaties op als alle rijen gevuld zijn. Het leeg laten van een rij wordt niet gezien als een antwoordalternatief bij het berekenen van het aantal antwoordalternatieven.
Match: 1 correct antwoord, matrix opmaak
De berekening van dit vraagtype komt overeen met de berekening van de meerkeuzevraag met 1 correct antwoord.
- Aantal rijen (R): 2
- Aantal kolommen (C): 2
- Correcte antwoorden: R1C1 & R2C2
- Maximaal aantal punten: 2 (1 per match)
Antwoord | Gedeeltelijke punten uit | Gedeeltelijke punten aan |
R1C1, R2C1 | 0 | 1 |
R1C1, R2C2 | 2 | 2 |
R1C2, R2C1 | 0 | 0 |
R1C2, R2C2 | 0 | 1 |
Gokscore | 2 / 4 = 0.5 | 4 / 4 = 1 |
Gokscore = som van scores / # alternatieven.
Match: 1 correct antwoord, drag-and-drop opmaak
Voor de drag-and-drop opmaak van de match vraag zijn het aantal antwoordalternatieven lager. Aangezien er maar 1 correct antwoord is, is het niet mogelijk voor elke keer dat een keuze (kolom) wordt gesleept (rij) om andere opties naar dezelfde rij te slepen. Dit wordt uitgelegd met hetzelfde voorbeeld als hierboven.
- Aantal rijen (R): 2
- Aantal kolommen (C): 2
- Correcte antwoorden: R1C1 & R2C2
- Maximaal aantal punten: 2 (1 per match)
Antwoord | Gedeeltelijke punten uit | Gedeeltelijke punten aan |
R1C1, R2C2 | 2 | 2 |
R1C2, R2C1 | 0 | 0 |
Gokscore | 2 / 2 = 1 | 2 / 2 = 1 |
Gokscore = som van scores / # alternatieven.
Match: meerdere correcte antwoorden, matrix opmaak
Net zoals met de matrix opmaak met 1 correct antwoord is de berekening van het aantal antwoord alternatieven vergelijkbaar met een meerkeuzevraag (met meerdere correcte antwoorden). We blijven gebruik maken van hetzelfde voorbeeld als in de andere match vragen. Aangezien er meerdere antwoorden correct zijn, kan er ook gebruik worden gemaakt van automatisch scoren.
- Aantal rijen (R): 2
- Aantal kolommen (C): 2
- Correcte antwoorden: R1C1 & R2C2
- Maximaal aantal punten: 2 (1 per match)
Antwoord | Gedeeltelijke punten uit | Gedeeltelijke punten aan, automatisch scoren uit | Gedeeltelijke punten aan, automatisch scoren aan |
R1C1 | 0 | 1 | 1 |
R1C2 | 0 | 0 | 0 |
R2C1 | 0 | 0 | 0 |
R2C2 | 0 | 1 | 1 |
R1C1, R1C2 | 0 | 1 | 0 |
R1C1, R1C2 | 0 | 1 | 0 |
R1C1, R2C1 | 0 | 1 | 0.625 |
R1C1, R2C2 | 2 | 2 | 2 |
R1C2, R2C1 | 0 | 0 | 0 |
R1C2, R2C2 | 0 | 1 | 0.625 |
R2C1, R2C2 | 0 | 1 | 0.625 |
R1C1, R1C2, R2C1 | 0 | 1 | 0.25 |
R1C1, R1C2, R2C2 | 2 | 2 | 1.25 |
R1C1, R2C1, R2C2 | 2 | 2 | 1.25 |
R1C2, R2C1, R2C2 | 0 | 1 | 0.625 |
R1C1, R1C2, R2C1, R2C2 | 2 | 2 | 0.5 |
R1C1, R1C2, R2C1, R2C2 | 2 | 2 | 0.5 |
Gokscore | 8 / 15 = 0,5333 | 16 / 15 = 1,0666 | 10,375 / 15 = 0,6916 |
Gokscore = som van scores / # alternatieven.
Match: Meerdere correcte antwoorden, drag-and-drop opmaak
De vierde en laatste soort matchvraag is de drag-and-drop opmaak met meerdere correcte antwoorden. Opnieuw wordt hetzelfde voorbeeld gebruikt, waarbij het grootste verschil met de andere matchvraag soorten is dat leerlingen meerdere keuzes (kolommen) naar dezelfde rij kan slepen.
- Aantal rijen (R): 2
- Aantal kolommen (C): 2
- Correcte antwoorden: R1C1 & R2C2
- Maximaal aantal punten: 2 (1 per match)
Antwoord | Gedeeltelijke punten uit | Gedeeltelijke punten aan, automatisch scoren uit | Gedeeltelijke punten aan, automatisch scoren aan |
R1C1, R1C2 | 0 | 1 | 0,625 |
R1C1, R2C2 | 2 | 2 | 2 |
R1C2, R2C1 | 0 | 0 | 0 |
R2C1, R2C2 | 0 | 1 | 0.625 |
Gokscore | 2 / 4 = 0.5 | 4 / 4 = 1 | 3.25 / 4 = 0.8215 |
Gokscore = som van scores / # alternatieven.
Voor een invulvraag is het mogelijk om de gokscore te berekenen. Dit is enkel mogelijk als gebruik wordt gemaakt van de optie 'toon antwoord' in de instellingen van de vraag. Door hiervan gebruik te maken veranderd de opmaak van het antwoord van de leerling. De leerling kan standaard het antwoord in het invulveld typen. Bij het gebruik van deze optie ziet de leerling een uitklapmenu waarbij ze het juiste antwoord kunnen selecteren.
Een invulvraag met een vrij veld ziet er als volgt uit:
Een invulvraag met een uitklapmenu ziet er zo uit:
Er zijn twee mogelijkheden bij het gebruik van een invulvraag wat invloed heeft op de berekening van de gokscore. Er kan 1 invulveld zijn in een vraag of meerdere. Er wordt een voorbeeld gegeven van beide mogelijkheden.
Invulvraag: 1 invulveld
De gokscore voor een invulvraag met 1 invulveld wordt op dezelfde manier berekend als een meerkeuzevraag met 1 correct antwoord. Voor de invulvraag kan de leerling 1 antwoord alternatief selecteren uit de gegeven alternatieven. We gebruiken hetzelfde voorbeeld voor een invulvraag:
- Aantal antwoord alternatieven: 4
- Correct Antwoord: A
- Maximaal aantal punten: 1
Om de gokcorrectie te berekenen wordt de score per antwoord alternatief berekend:
Antwoord | Score |
A | 1 |
B | 0 |
C | 0 |
D | 0 |
Gokscore | 1 / 4 = 0.25 |
Gokscore = som van scores / # alternatieven.
Invulvraag: meerdere invulvelden
Als je gebruik maakt van meerdere invulvelden dan veranderd de berekening van de gokscore. Daarnaast kan de optie ingesteld worden om gedeeltelijke punten toe te kennen, wat voor de invulvraag betekent dat er een gelijke verdeling van de score over de correcte antwoordalternatieven wordt toegepast. De automatische score berekening wordt buiten dit voorbeeld gelaten. Voor de berekening van de gokscore controleert Woots alle mogelijke combinaties van antwoorden. Als een invulveld leeg wordt gelaten, dan wordt dit niet gerekend als een mogelijkheid voor de gokscore berekening.
- Aantal invulvelden: 2
- Aantal antwoordalternatieven per invulveld: 3
- Correct antwoord: A voor invulveld 1 en D voor invulveld 2
- Maximaal aantal punten: 2 (1 punt per correcte invulveld)
Antwoord | Gedeeltelijke punten uit | Gedeeltelijke punten aan |
A - D | 2 | 2 |
A - E | 0 | 1 |
A - F | 0 | 1 |
B - D | 0 | 1 |
B - E | 0 | 0 |
B - F | 0 | 0 |
C - D | 0 | 1 |
C - E | 0 | 0 |
C - F | 0 | 0 |
Gokscore | 2 / 9 = 0,22222 | 6 / 9 = 0,66666 |
Gokscore = som van scores / # alternatieven.
Voor de rangschikvraag controleert Woots de mogelijke paren van antwoordopties. Voor elk paar wordt de positie van een antwoord vergeleken met een ander antwoord. In dit voorbeeld wordt een rangschikvraag met drie antwoordalternatieven gebruikt. Het is mogelijk om gebruik te maken van zowel gedeeltelijke punten en automatisch scoren.
- Aantal antwoordalternatieven: 3
- Correcte antwoord: A-B-C
- Maximaal aantal punten: 1
In dit voorbeeld zijn de volgende paren mogelijk:
Paar | Beoordeling |
A - B | Correct |
A - C | Correct |
B - A | Incorrect |
B - C | Correct |
C - A | Incorrect |
C - B | Incorrect |
Met deze informatie berekent Woots de gokscores.
Paar | Gedeeltelijke punten uit | Gedeeltelijke punten aan, automatisch scoren uit | Gedeeltelijke punten aan, automatisch scoren aan |
A - B - C | 1 | 3/3 correct: 1 | 3/3 correct, 0/3 incorrect: 1 |
A - C - B | 0 | 2/3 correct: 0.66666 | 2/3 correct, 1/3 incorrect: 0.66666 |
B - A - C | 0 | 2/3 correct: 0.66666 | 2/3 correct, 1/3 incorrect: 0.66666 |
B - C - A | 0 | 1/3 correct: 0.33333 | 1/3 correct, 2/3 incorrect: 0.33333 |
C - A - B | 0 | 1/3 correct: 0.33333 | 1/3 correct, 2/3 incorrect: 0.33333 |
C - B - A | 0 | 0/3 correct: 0 | 0/3 correct, 3/3 incorrect: 0 |
Gokscore | 1 / 6 = 0.16666 | 3 / 6 = 0.5 | 3 / 6= 0.5 |
Gokscore = som van scores / # alternatieven.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.