Gemaakte toetsen inscannen en uploaden
Woots kijkt ook papieren toetsen digitaal voor je na. Meerkeuzevragen worden automatisch gescoord en bij open vragen word je een handje geholpen. Wil je Woots digitaal laten nakijken? Daarvoor moet je de toetsboekjes eerst inscannen en uploaden.
- Gebruik een kopieerapparaat om te scannen.
- Knip de hoekjes met het nietje van het toetsboekje.
- Scan de opgavenboekjes in op de kopse kant. Dan gaat het scannen sneller.
- Stel het kopieerapparaat in op de volgende scaninstellingen:
- De scans moeten in kleur worden uitgevoerd.
- De scans moeten minimaal een resolutie van 300 dpi hebben.
- De scans moeten of .jpeg- of .pdf-formaat hebben.
- De scans moeten rekening houden met 2-zijdige pagina’s.
- De scans moeten minimaal 3 van de 4 zwarte vierkantjes bevatten.
- Gebruik de double input detection-functie, zodat de scanner niet twee pagina’s tegelijk pakt.
- Laat het kopieerapparaat gescande bestanden naar je e-mailen of op een USB-stick plaatsen.
- Sla de ingescande bestanden op.
- Log in bij Woots.
- Klik op de domain Naam van de school in het menu aan de linkerkant.
- Klik op print Printen & Scannen in het menu aan de bovenkant.
- Klik op Scanbestand uploaden en selecteer de gescande bestanden die op je computer staan.
- Woots start nu met uploaden. Je vindt gescande bestanden direct terug onder Recentelijk geüpload. Er wordt ook een voortgang getoond.
- Woots sorteert alle pagina’s automatisch naar 'Toets' en 'Leerling'.
Tijdens het uploaden van scans van je papieren toets of schrapkaarten kun je uploadfouten tegenkomen. Alle pagina's moeten worden verwerkt voordat je problemen kunt oplossen.
Gebruikers met de rol van administrator of repro kunnen alle geüploade scans van hun school bekijken. Deze gebruikers kunnen dus ook helpen bij het oplossen van scanproblemen die door andere gebruikers zijn gemeld. Medewerkers kunnen echter alleen hun eigen geüploade bestanden bekijken. Let op: Standaard toont de Scan-pagina alleen jouw eigen uploads, met een filter dat automatisch is ingesteld op jouw naam voor meer overzicht. Wil je de uploads van een specifieke gebruiker bekijken? Kies dan hun naam in het filter-dropdownmenu. Je kunt het filter ook wissen om alle uploads binnen je school te zien.
De Scan-pagina toont alleen je uploads, gegroepeerd per bestand. Als er scanproblemen zijn, geeft elk bestand een aantal van deze problemen weer, zodat je ze eenvoudig kunt oplossen. Om dubbele beoordelingen te voorkomen, blijft de optie nakijken vergrendeld totdat alle problemen in het bestand zijn opgelost.
lightbulb_outline Als je nog onopgeloste scanproblemen hebt van vóór 5 januari 2025 (met de oude scanfunctie), kun je de legacy-scanpagina openen via de link in de gele waarschuwingsbanner om deze problemen in je vorige uploads op te lossen.
Foutmeldingen na het uploaden
Bij het uploaden van opgavenboekjes kan het gebeuren dat je een foutmelding krijgt. Die melding heeft altijd betrekking op het niet-kunnen verwerken van een opgavenboekje. Er zijn vier soorten meldingen.
- Onbekende pagina's
- Missende pagina's
- Onbekende leerling
- Dubbele pagina's
We raden je aan om het uploadprobleem stap voor stap te controleren volgens de genoemde volgorde. Als het eerste uploadprobleem niet van toepassing is, kun je doorgaan naar het volgende probleem.
Het uploadprobleem met onbekende pagina's kan worden opgelost door bovenaan de Scan-pagina te klikken op error_outline Problemen oplossen.
Je kunt de uploadproblemen, zoals ontbrekende pagina's, onbekende leerlingen of dubbele pagina's, oplossen door naar de Scan-pagina te gaan en de geüploade toets te selecteren. Hier kun je zien wat het probleem is door te klikken op "Problemen oplossen".
Je krijgt deze foutmelding, wanneer een streepjescode op een pagina twee keer is geüpload. Een toets met dezelfde barcode kan twee keer afgedrukt zijn, een toets kan twee keer gescand zijn of er is een verkeerde streepjescode ingevoerd voor een niet-herkende pagina (zie het punt hierboven). Zo los je het probleem op.
- Log in bij Woots.
- Klik op de domain Naam van de school in het menu aan de linkerkant.
- Klik op print Printen & Scannen in het menu aan de bovenkant en daarna op Scannen in de switch.
- Ga naar je gescande toets en klik op Problemen oplossen.
- Selecteer de dubbel aanwezige pagina. Bekijk of beide pagina's gelijk zijn (ze zijn twee keer gescand ) of verschillend (ze zijn geschreven door verschillende leerlingen).
- Gebruik de pijlen links en rechts van de gescande pagina's om de geselecteerde pagina te wijzigen.
- Zijn beide pagina's hetzelfde? Verwijder één ervan. Selecteer de pagina die je wilt verwijderen, met de pijlen links en rechts en klik op het more_time-icoon, rechtsboven in de pagina.
- Zijn de pagina’s niet hetzelfde? Controleer of de barcodes correct zijn. Is dit niet het geval, selecteer dan de pagina met de verkeerde barcode en klik op Bewerken. Wijzig in het volgende venster de streepjescode en sla deze op. De pagina wordt vervolgens automatisch naar de juiste locatie verplaatst.
- Zijn de barcodes gelijk, maar is het handschrift in de antwoordvakken verschillend? Dan hebben twee verschillende leerlingen een toets afgelegd met dezelfde streepjescode. Los dit op door in het venster alle pagina's van dezelfde leerling te selecteren. Je ziet dit aan de bestandsnamen van de gescande pagina's (die geven namelijk aan welke pagina’s direct na elkaar zijn gescand en van één leerling zijn). Selecteer de pagina's van één leerling. Klik dan boven in het venster op Samenvoegen & volgende.
Je krijgt deze foutmelding , wanneer een leerlingnummer niet automatisch wordt herkend. Zo los je het probleem op:
- Log in bij Woots.
- Klik op de domain Naam van de school in het menu aan de linkerkant.
- Klik op print Printen & Scannen in het menu aan de bovenkant en daarna op Scannen in de switch.
- Ga naar je gescande toets en klik op Los problemen.
- Vul het juiste leerlingnummer in en klik op Opslaan & volgende.
-
Als de leerling al een account in Woots heeft, kun je hun leerlingnummer of naam invoeren en zal het systeem de leerling automatisch voorstellen. Als de naam van de leerling niet verschijnt, moet je het leerlingnummer handmatig invoeren. Woots maakt dan een account (alleen met het leerlingnummer) aan bij het maken van het resultaat.
Onvolledige formulieren
Je krijgt deze melding, wanneer een streepjescode van een pagina niet wordt herkend.
Een fout in onvolledige formulieren kan optreden als je scans een van de volgende problemen hebben:
Niet-herkende pagina's
Wanneer de QR-code onderaan een pagina niet wordt herkend tijdens het scannen, wordt een fout voor onvolledige formulieren weergegeven.
Ontbrekende pagina's
Als je vergeten bent een pagina van je toets te uploaden, wordt een fout voor onvolledige formulieren weergegeven. Je kunt dan de ontbrekende pagina's uploaden. Het samen uploaden van toetspagina's zonder scheiding van leerlingenformulieren voorkomt ontbrekende pagina's.
Dubbele pagina's
Als hetzelfde formulier twee keer wordt geprint, betekent dit dat de toetsen dezelfde barcodes hebben. In het geval dat deze twee toetsen met dezelfde barcodes door twee verschillende leerlingen worden gemaakt, wordt een fout voor onvolledige formulieren weergegeven.
We tonen alle pagina's van een enkel formulier op het scherm en geven suggesties voor de ontbrekende en dubbele pagina's op basis van de scanvolgorde, waardoor handmatige invoer van paginabarcodes niet nodig is.
Zo los het probleem op:
- Log in bij Woots.
- Klik op de domainNaam van de school in het menu aan de linkerkant.
- Klik op print Printen & Scannen in het menu aan de bovenkant en daarna op Scannen in de switch.
- Bevestig de paginasuggesties door op de check_circle-knop te klikken of voeg een pagina in met de werkbalk om het probleem op te lossen.
- Als de suggesties onjuist of niet beschikbaar zijn, kun je de pagina in de onvolledige formulieren vinden door op de search-knop te klikken of upload de pagina rechtstreeks naar het formulier in JPG-indeling met de file_upload-knop.
- Klik op Oplossen om naar het volgende probleem te gaan
Papieren toets nakijken
Na het uploaden van de toetsen staan deze klaar om nagekeken te worden.
- Log in bij Woots.
- Klik op je Programma of gebruik de zoekbalk in de Programma's-sectie.
- Selecteer je papieren toets die je wilt nakijken.
- Klik op Nakijken in het menu.
- Het is mogelijk om zelf na te kijken of na te kijken met een groep collega's.
- Klik op het driehoekje en kies Bekijk sequentieel om alle toetsen van alle leerlingen (waaraan je bent toegewezen) na te kijken.
Nadat je de scans van jouw papieren toets hebt geüpload, kun je beginnen met nakijken. Woots beoordeelt automatisch gesloten vragen, zoals de meerkeuzevraag. Zo maken we jou het nakijken een stukje gemakkelijker! Wanneer het geselecteerde antwoord van een meerkeuzevraag niet kan worden gedetecteerd, markeert Woots de vraag als 'Beoordeling nodig'.
Enkele voorbeelden van waarom een meerkeuzevraag kan worden gemarkeerd als 'Beoordeling nodig':
- Er zijn meerdere keuzes aangevinkt
- Er is geen keuze aangevinkt
- Het aangevinkte antwoord is te vaag of het kruisje is te klein voor Woots om betrouwbaar een antwoord als het juiste te selecteren
Vragen met meerdere antwoorden kunnen worden gemarkeerd als 'Beoordeling nodig' als:
- Meer aangevinkte antwoorden dan juiste antwoorden
- Er is geen keuze aangevinkt
- De aangevinkte antwoorden zijn te vaag of de kruisjes zijn te klein voor Woots om betrouwbaar de juiste antwoorden te selecteren
Als een meerkeuzevraag is gemarkeerd als 'Beoordeling nodig', laat Woots de antwoordopties leeg. Het is aan de nakijker of de docent om de antwoordoptie(s) te selecteren die de leerling wilde selecteren. Als de leerling geen antwoord heeft geselecteerd, kun je op de knop Geen antwoord klikken.
Bekijk en los niet-beoordeelde meerkeuzevragen op
Volg de onderstaande stappen om niet-beoordeelde meerkeuzevragen te bekijken en op te lossen.
- Selecteer je papieren toets of gebruik de zoekbalk.
- Klik op Nakijken in het menu bovenaan.
- Klik op de knop Nakijken onder 'Kijk na per leerling' of 'Kijk na per vraag'. De eerste niet-beoordeelde vraag wordt getoond. Houd er rekening mee dat dit ook een ander vraagtype kan zijn, zoals een open vraag.
- Gebruik de pijlen linksonder om naar de niet-beoordeelde meerkeuzevraag te navigeren. Je kunt ook op het vraagnummer klikken om direct naar een niet-beoordeelde vraag te gaan. Vragen zonder beoordeling zijn grijs in de navigatiebalk.
- Selecteer (de) antwoord(en) die de leerlingen wilden selecteren. Als de leerling geen antwoord heeft geselecteerd, klikt u op Geen antwoord.
- Navigeer naar de volgende meerkeuzevraag.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.