In dit artikel delen we graag het laatste (goede) nieuws met je! We informeren je over veranderingen aan het platform: functieveranderingen, nieuwe bèta-features en bugfixes.
Belangrijke veranderingen
Wijziging in release-schema
Vanaf 17 september 2023 schakelen we over naar een release-cyclus van 4 weken in plaats van 3 weken. Hiermee hopen we de werklast voor beheerders te verminderen. Er komen namelijk minder jaarlijkse releases en er wordt een extra week toegevoegd tussen een productierelease en de volgende pre-release. Dit betekent dat er elke twee weken ofwel een pre-release ofwel een productierelease is.
Bovendien introduceren we wekelijkse patch-releases voor prioriteitsproblemen van niveau 3, wat de wachttijd voor het oplossen van problemen verkort. Er wordt geen release-mail verstuurd voor de patch-releases. De release-opmerkingen van deze patch-releases worden toegevoegd aan de releasesectie van onze support-pagina.
Het releaseschema voor de komende maanden ziet er als volgt uit:
- 17 september 2023: Release
- 29 september 2023: Pre-release
- 15 oktober 2023: Release
- 27 oktober 2023: Pre-release
- 12 november 2023: Release
- 24 november 2023: Pre-release
- 10 december 2023: Release
- 22 december 2023: Pre-release
- 7 januari 2024: Release
- 19 januari 2024: Pre-release
- 4 februari 2024: Release
Wijzigingen aan het platform
- Er is ondersteuning toegevoegd voor verwachte lengte (woordlimiet) bij het importeren van QTI voor open vragen
We ondersteunen nu de feature 'verwachte lengte' voor open vragen in de QTI-import. Deze feature maakt het mogelijk om een woordlimiet in te stellen voor antwoorden in Woots. - Toegevoegd: lijst van docenten op de pagina voor het afnemen van toetsen
Naast het vermelden van surveillanten, laten we nu ook docenten met toegang tot de toets op de pagina voor het afnemen van de toets om een volledig overzicht te geven van gebruikers met toegewezen toegang tot de pagina. - Verbeterde methode voor het wissen van antwoordopties in digitale toetsen voor meerkeuzevragen, koppelingsvragen en stellingvragen
Eerder konden leerlingen hun geselecteerde antwoordoptie bij meerkeuzevragen alleen ongedaan maken door een andere antwoordoptie te selecteren of met de doorstreep-functie. Voor match- en stellingvragen was het helemaal niet mogelijk om de antwoordselectie volledig te wissen.
Nu kunnen leerlingen gemakkelijk hun keuzes voor deze vraagtypen ongedaan maken door nogmaals te klikken op hun eerder gekozen antwoord. - Gokcorrectie toepasbaar op meer vraagtypen
Eerder was de gokcorrectie alleen van toepassing op meerkeuzevragen met slechts één juist antwoord. Woots zal nu afdwingen dat deze wordt berekend voor alle vraagtypen waar gokken mogelijk is. De lijst van vraagtypen waarin de gokcorrectie nu wordt toegepast, omvat:- Invulvraag (indien de optie 'antwoord weergeven' is ingeschakeld)
- Meerkeuzevraag (zowel één juist antwoord als meerdere antwoorden)
- Matchvraag
- Rangschikvraag
- Deze nieuwe manier van gokcorrectie is een consequentere manier om alle vraagtypen te corrigeren waar leerlingen het antwoord kunnen raden. Let op dat als jouw schoolinstelling zich na 1 september 2022 heeft aangesloten bij Woots, de gokcorrectie automatisch al werd toegepast op alle bovengenoemde vraagtypen.
- Instelling toegevoegd om gokcorrectie toe te passen op beantwoorde vragen
Met deze optie wordt gokcorrectie alleen toegepast op beantwoorde vragen, in plaats van op alle vragen, inclusief de onbeantwoorde vragen. - De vereiste wachtwoordlengte is verhoogd naar 12 tekens
Gebaseerd op de richtlijnen van het National Cyber Security Centre (NCSC) hebben we de minimale wachtwoordlengte verhoogd naar 12 tekens. Let op: deze update is alleen van invloed op nieuw aangemaakte wachtwoorden. Als jouw huidige wachtwoord niet aan de nieuwe criteria voldoet, bent je niet verplicht om het te wijzigen. Als je besluit wijzigingen aan te brengen, gelden de nieuwe vereisten. Als je Single Sign-On (SSO) gebruikt om in te loggen, heeft deze aanpassing geen invloed. - Beperking van toegestane tekens in gebruikersnamen
Om het gebruik van HTML of emoji's in de naam van een gebruiker te voorkomen, zijn de voornamen, tussennamen en achternamen nu beperkt tot cijfers, letters, spaties, apostroffen, streepjes en diakritische tekens. Er gebeurt niks met HTML / emoji's die al in bestaande namen staan, maar deze moeten worden verwijderd als de naam wordt gewijzigd. - Beperkte toegestane tekens in de namen van scholen, programma's, toetsen, itembanken en itembankentoetsen
De namen van scholen, programma's, toetsen, itembanken en itembankentoetsen zijn nu beperkt tot cijfers, letters, spaties, apostroffen, streepjes, schuine strepen, accolades en diakritische tekens. Beperkte tekens in bestaande namen worden niet beïnvloed, maar moeten worden verwijderd als de naam wordt gewijzigd. Deze wijziging is doorgevoerd om het gebruik van speciale tekens zoals emoji's of HTML-tags te voorkomen, omdat er voorheen geen beperking was voor tekens.
Open bètawijzigingen
- De functie "Resultaatdomeinen" is nu beschikbaar in open bèta
De resultaatdomeinen zijn nu beschikbaar in open bèta. Schoolbeheerders kunnen deze functionaliteit inschakelen in de schoolinstellingen door te navigeren naar 'Bètafuncties' in de schoolinstellingen.
De functie resultaatdomeinen biedt leraren en leerlingen inzicht in de prestaties van de leerling per domein, per toets. Als de bètafunctie is ingeschakeld, is de optie om dit aan leerlingen te tonen te vinden onder publicatie-instellingen.
Meer informatie over deze functie is te vinden in onze kennisbank.
API-wijzigingen
- Het attribuut apply_guess_correction_to_answered_questions_only is toegevoegd aan de grades_settings van het assignment endpoint in API v2.
De instelling om alleen gokcorrectie toe te passen op beantwoorde vragen is nu toegankelijk via de API.
Bugfixes
- De vervolgkeuzelijst 'Opsomming toevoegen' in het dialoogvenster 'Lay-out bewerken' is gerepareerd
Eerder, bij het bewerken van de lay-out van een toets, zou het label van het opsommingsmenu verkeerd worden opgemaakt bij het selecteren van 'Geen opsomming' uit de vervolgkeuzelijst. Dit is nu gerepareerd, zodat het label boven het invoerveld wordt geplaatst. - Een probleem waarbij het niet mogelijk was om de instelling voor gokcorrectie bij te werken, is opgelost
Pogingen om deze in of uit te schakelen zouden niet leiden tot een bijgewerkte instelling. Dit zou merkbaar zijn bij het opnieuw laden van de pagina. - Een probleem waarbij de koppen in het importbestand tijdens het importeren van metadata werden gewijzigd in kleine letters, is opgelost
Eerder, bij het gebruik van de bètafunctie 'Metadata importeren' voor het importeren van metadata uit een .csv-bestand, werden de koppen 'doelstellingen' en 'tags' omgezet naar kleine letters. Dit is nu gerepareerd. - Een probleem waarbij het importeren van een bestand met lege waarden voor metadata geen foutlogboeken zou genereren, is opgelost
Bij het importeren van metadata met een ontbrekende kop of waarde wordt de import nu overgeslagen en wordt het foutbericht gelogd, in plaats van de import zonder enige foutlogboeken te voltooien. - Een probleem waarbij een extra dialoogvenster verschijnt bij het klikken op de volgende knop van het oefendialoogvenster bij het toevoegen van oefeningen aan een toets van een itembank
Het klikken op de volgende knop van het dialoogvenster 'oefening toevoegen' bij het handmatig toevoegen van vragen aan een itembanktoets zou resulteren in een extra dialoogvenster. Het openen van meerdere dialoogvensters zou de pagina laten vastlopen. Beide problemen zijn nu opgelost. - Een probleem waarbij itembanken niet werden vermeld in het overzicht voor beheerders als de itembank toebehoorde aan een andere school
Eerder konden beheerders een itembank niet zien waaraan ze waren toegevoegd als deze itembank van een andere organisatie was. Nu, als een beheerder wordt toegevoegd aan een itembank van een andere organisatie, zal de itembank voor hen zichtbaar zijn in hun itembankoverzicht. - Een probleem waarbij de Nederlandse vertaling in een invoerveld bij het uploaden van afbeeldingen is gerepareerd
Bij het uploaden van afbeeldingen was de Nederlandse vertaling voor het invoerveld 'Titel'. Dit is gewijzigd van 'Titel' naar 'Alternatieve tekst' om beter het doel van het veld weer te geven. - Een probleem waarbij de duur van een tijdsslot opnieuw zou verschijnen nadat het selectievakje was uitgeschakeld, is opgelost
Tijdens het bewerken van een tijdsslot zou het uitschakelen van het selectievakje de duur leegmaken. Er trad echter een probleem op waarbij, als de duur eerder was ingesteld, deze opnieuw zou verschijnen wanneer het invoerveld werd ingeschakeld. Dit is opgelost door het invoerveld leeg te houden nadat het is gewist door het selectievakje uit te schakelen. - Een probleem waarbij beheerdersrollen alle klassen van een school konden zien die onder de sectie 'mijn klassen' vielen bij het maken van een tijdsslot, is opgelost
Vanaf nu, bij het maken van een tijdsslot en het selecteren van de deelnemerslijst, zal de sectie 'mijn klassen' alleen de klassen weergeven waaraan een beheerder expliciet is toegevoegd, in plaats van alle klassen van een school. - Een probleem waarbij klikken op PDF-bijlagen incidenten van het tabblad verlaten veroorzaakte tijdens digitale toetsen, is opgelost
Eerder kon het klikken op PDF-bijlagen in een digitale toets incidenten van het tabblad verlaten veroorzaken. Dit is niet langer het geval. Let op, deze oplossing is niet van toepassing bij het bekijken van bijlagen in Woots met DocReader. In die gevallen zullen de incidenten nog steeds worden aangemaakt. Dit is een bekend probleem. - Een probleem waarbij het verlengen van de eindtijd van een actieve toets de eindtijd voor leerlingen niet zou bijwerken tenzij ze de pagina opnieuw zouden laden, is opgelost
De timer tijdens een digitale toets zou niet worden verlengd bij het verlengen van de deadline van een tijdsslot. Dit resulteerde in het feit dat de leerling uit de toets werd verwijderd, terwijl er nog tijd over was. Het is nog steeds mogelijk voor de leerling om opnieuw deel te nemen aan de toets nadat ze zijn verwijderd als er nog tijd over is in het tijdsslot, maar dit zou verwarring kunnen veroorzaken. Met deze wijziging wordt de resterende tijd bijgewerkt, zodat de leerling niet meer voorbarig wordt verwijderd. - Een probleem waarbij leerlingen geen opmerking konden indienen nadat de toets automatisch was ingeleverd, is opgelost
Als "Opmerkingen toestaan na de toets" was ingeschakeld en leerlingen een opmerking hadden geschreven maar niet hadden ingeleverd voordat de deadline van het tijdsslot was bereikt, werd de opmerking niet opgeslagen. - Een probleem waarbij het verlies van mobiele verbinding met ProctorExam vereiste dat de leerlingen ProctorExam opnieuw moesten starten
Eerder vereiste het verlies van mobiele verbinding met ProctorExam dat leerlingen hun sessie opnieuw moesten starten als ze de toets maakten met de optie "mobiele camera gebruiken" ingeschakeld. Nu, als hun mobiele apparaat de verbinding verliest, wordt de leerling na het opnieuw verbinden teruggeleid naar de toets, zoals bedoeld. - Verbeterde beoordeling voor invulvragen met ongebruikte ruimtes
Eerder zou een invulvraag onbeoordeeld blijven als deze een ongebruikte ruimte bevatte, en alleen het verwijderen van de ongebruikte ruimte zou de vraag beoordelen. Om de beoordelingsprocedure te vereenvoudigen, worden nu alleen de gebruikte ruimtes in aanmerking genomen bij het beoordelen van dit vraagtype. - Een probleem in het tabblad voor peerreviewopties waar het blanco scherm voor tijdsloten zichtbaar bleef tot de pagina werd vernieuwd, is opgelost
Na het maken van een tijdsslot in het tabblad peerreviewopties in de toetsinstellingen, zou het bericht 'Er zijn nog geen tijdssloten' worden weergegeven totdat de pagina werd vernieuwd. Het tijdsslot wordt nu automatisch weergegeven zonder de pagina te vernieuwen. - Ongebruikte ruimtes zijn verwijderd uit het overzicht van vraaginzichten voor invulvragen
Eerder werden ongebruikte ruimtes weergegeven in het overzicht van vraaginzichten voor invulvragen, maar deze ruimtes leverden geen zinvolle informatie op. Om de duidelijkheid te verbeteren, zijn ze verwijderd. - Een probleem waarbij leerlingen niet alle vragen te zien kregen bij de publicatie van een beoordelingsformulier, is opgelost
Als een leerling de publicatie van een beoordelingsformulier zou controleren en de optie "Antwoorden bekijken" zou selecteren, zou alleen de beoordeling van de eerste oefening worden getoond in plaats van alle oefeningen. - Een probleem waarbij iconen voor "Recht op extra tijd" en "Recht op overslaan van oefeningen" niet correct waren uitgelijnd, is opgelost
Eerder zouden de pictogrammen voor "Recht op extra tijd" en "Recht op overslaan van oefeningen" verkeerd uitgelijnd raken bij het navigeren naar het leerlingoverzicht van een programma of een school. Met deze oplossing zijn de pictogrammen nu correct uitgelijnd met hun label. De respectievelijke labels zijn ook toegevoegd aan de tabel "Leerlingen" in het overzicht van een programma. - De benaming van de inloggeschiedenispagina's is verbeterd
De pagina's waar de inloggeschiedenis van een gebruiker kan worden gevonden, worden nu "Inloggeschiedenis" genoemd in plaats van "Toegangslogboeken". - Een probleem waarbij het samenvoegen van formulieren zou vastlopen bij het genereren van formulieren voor een klas en de klasnaam een backslash bevatte, is opgelost
Als de klasnaam een backslash bevatte, veroorzaakte dit een probleem waarbij formulieren in de verkeerde map werden opgeslagen. Hierdoor werd het aantal juiste formulieren in het zip-bestand niet correct gecontroleerd. Dit is opgelost door alle tekens in de klasnaam correct te verwijderen. - Het invoeren van een duplicaat paginacode voor ongeïdentificeerde pagina's is niet toegestaan als de aan die code gekoppelde resultaten handmatig zijn beoordeeld
Wanneer een scan wordt geüpload waarvan Woots de code in de rechterbovenhoek van de pagina niet kon herkennen, moet de gebruiker de code van de pagina handmatig invoeren. In het geval dat de gebruiker per ongeluk een reeds bestaande code van een ander resultaat invoert, zal Woots dat resultaat verwijderen en vervangen door de nieuwe pagina. - Een probleem met het koppelen van schoolperioden aan programma's via API-verzoeken is opgelost
Bij het maken van een programma met behulp van een API-verzoek was het mogelijk om schoolperioden van andere scholen te verwijzen door hun unieke ID-nummers op te nemen. Deze oplossing voorkomt dat gebruikers deze actie uitvoeren en retourneert een foutstatus als wordt verwezen naar een periode die niet tot de eigen school behoort. - Een probleem waarbij de knop "Wat is nieuw?" linkte naar een oud release-artikel is opgelost
Eerder leidde het klikken op de knop "Wat is nieuw?" in de navigatiebalk naar een oud release-artikel in plaats van het overzicht van recente releases. - De knop in meldingen is hernoemd van "Markeer als gedaan" naar "Markeer als Klaar"
Bij meldingen in Woots-interface wordt de knop voor het markeren van meldingen nu "Markeer als Klaar" genoemd om beter weer te geven wat de knop doet. - Een probleem waarbij het rechterdeel van het tekstveld voor bewerking in het formulier voor vraagoverzicht overliep naar de achtergrond, is opgelost
Bij het bewerken van een vraag in het vraagoverzichtsformulier zou het rechterdeel van het tekstveld overlopen naar de achtergrond als er een lange tekst werd ingevoerd. Dit is nu opgelost, zodat de tekst correct binnen het tekstveld blijft.
Dat waren de belangrijkste wijzigingen en bugfixes in de release van september 2023 voor Woots. Als je nog verdere vragen hebt of hulp nodig hebt, kunt je altijd contact opnemen met support@woots.nl.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.