Wijzigingen in het platform
Verbeteringen in het bewerken van opgaven in een toets
We hebben de opgaven verbeterd om je workflow sneller en eenvoudiger te maken.
Soepel scrollen in lange toetsen
Opgaven worden nu automatisch geladen terwijl je scrolt op de pagina's voor inhoud, beoordelingsmodel en leerdoelen. Dit maakt het sneller om de laatste opgave te bereiken en te bewerken, vooral wanneer er veel zijn. Je hoeft niet langer in stappen naar beneden te scrollen, wachtend tot elke reeks opgaven is geladen.
Intuïtief slepen en neerzetten
Om duidelijker te maken dat je kunt slepen om de volgorde te wijzigen, verschijnt er nu een sleephendel (6 stippen) naast opgaven of vragen waar dit wordt ondersteund.
- Bij schriftelijke toetsen hebben opgaven en vragen een sleephendel op de inhoudspagina.
- Bij digitale toetsen hebben opgaven een sleephendel op de flowpagina en bij vragen op de inhoudspagina.
- Bij inleveropdrachten en beoordelingsformulier hebben opgave en vragen een sleephendel op de beoordelingsmodellen pagina.
Eenvoudiger synchroniseren met de itembank
Opgaven die aan de itembank zijn gekoppeld, hebben nu een gele rand als er wijzigingen optreden. Een label geeft aan of je opgave verouderd of de nieuwste versie is, samen met de datum van de laatste update. Dit helpt om te begrijpen welke versie nieuwer is.
Betere controle over flowgroepen
Flowgroepen staan nu toe dat ofwel alle opgaven, of een specifiek aantal, worden opgenomen. Nieuwe digitale toetsen beginnen standaard met één flowgroep die alle opgaven bevat. Wanneer je een nieuwe opgave toevoegt, wordt deze onderaan de flowgroep geplaatst. Je kunt de volgorde van opgaven vervolgens wijzigen door ze te slepen, zonder dat flowgroepen verplaatst hoeven te worden.
Als je meerdere flowgroepen gebruikt, kun je de gewenste groep kiezen bij het maken of bewerken van een opgaven. De opgave wordt dan onderaan de geselecteerde groep geplaatst.
We tonen nu ook hoe punten zijn verdeeld door de punten voor elke opgave binnen de betreffende flowgroep weer te geven.
Opgaven hergebruiken in toetsen
Opgaven kunnen naar elke toets binnen het huidige of toekomstige schooljaar worden gekopieerd, zelfs naar verschillende programma's. Als de opgave flowgroepen gebruikt, kun je eenvoudig de juiste groep selecteren om de gekopieerde opgave in te plaatsen.
Verbeteringen in de nakijkervaring
Het beoordelingsschema voor vragen die worden beoordeeld met punten per criterium of met een rubric met niveaus is opnieuw ontworpen om de nakijkervaring te verbeteren.
Omdat dit herontwerp veel wijzigingen omvat, kunnen gebruikers zelf kiezen wanneer ze overschakelen naar de nieuwe versie. Het nieuwe model kan op elk moment worden uitgeprobeerd, met de optie om terug te keren naar de vorige versie. Dit maakt een geleidelijke overgang mogelijk, op het eigen tempo van elke gebruiker.
Hieronder vind je een overzicht van alle wijzigingen die in deze nieuwe ervaring zijn opgenomen.
Layout van inleveropdrachten
Bij inleveropdrachten werden voorheen alle vragen voor een enkele opgave samen getoond, in tegenstelling tot schriftelijke toetsen en digitale toetsen. Om dit gedrag gelijk te trekken voor alle toettypes, toont de standaardlayout nu één vraag tegelijk. Indien gewenst, kan de hele opgave of het resultaat nog steeds in één keer worden beoordeeld via een dialoogvenster. Dit dialoogvenster toont alle vragen met punten of criteria, samen met de totaalscore onderaan.
Beoordelen met toetsenbord
Beoordelen met het toetsenbord verminderde al het aantal benodigde klikken. De eerste 9 criteria konden worden geschakeld met sneltoetsen, en Enter kon worden gebruikt om tussen vragen te navigeren. Beoordelen met het toetsenbord werkt nu ook voor vragen met meer dan 9 criteria, met behulp van de QWERTY-indeling. Elk criterium is gelabeld met de bijbehorende toets, en tooltips verschijnen bij het zweven over knoppen om de beschikbare sneltoetsen uit te leggen.
De spatiebalksneltoets, die voorheen werd gebruikt om alle criteria met positieve punten te schakelen, wordt niet langer ondersteund. Deze sneltoets bleek moeilijk uit te leggen, en met ons plan om het nakijken van vragen met criteriumgroepen te ondersteunen, is er geen duidelijke plaats meer voor in de interface.
Minder scrollen
Vlaggen, discussies en het beoordelingsmodel worden allemaal weergegeven op de nakijkpagina. Om scrollen te verminderen en de focus te verbeteren, kan meer informatie nu worden verborgen. Naast het in- en uitschakelen van de weergave van de opgave, vraag, modelantwoord en leerdoelen, kan de beschrijving van criteria nu ook worden geschakeld met de inklapknop of de sneltoets "Shift + C". Wanneer ingeklapt, wordt alleen de titel van elk criterium getoond. Voor rubricvragen is dit de niveau-titel. Voor puntgebaseerde vragen — waar criteria geen aparte titels hebben — is de titel een afgekapte versie van de beschrijving. Om dit aan te passen, kan een titel direct worden toegevoegd of bewerkt in de criteriuminstellingen. Het inklappen van criteria vermindert de ruimte die door het beoordelingsmodel wordt ingenomen en geeft meer ruimte voor vlaggen of discussies.
Vastgezette totaalpunten
Bij beoordelingsmodellen met veel criteria moest bij het schakelen van een criterium onderaan de lijst naar boven worden gescrold om de totaalscore te zien. De totaal toegekende punten zijn nu altijd zichtbaar, aangezien het totaal tijdens interactie vast blijft staan. De kleur van de score verandert ook afhankelijk van of de vraag onbeoordeeld, volledig beoordeeld of gedeeltelijk beoordeeld is. Deze kleur komt overeen met de vraagtegels links van het nakijkscherm, wat zorgt voor consistente visuele feedback.
Directe bewerking van het beoordelingsmodel
Soms moet het beoordelingsmodel tijdens het nakijkproces worden aangepast, bijvoorbeeld door te wijzigen hoe punten worden toegekend of afgetrokken. Voorheen betekende het bewerken van het model dat de nakijkpagina moest worden verlaten, wat leidde tot verlies van context. Het is nu mogelijk om het beoordelingsmodel direct tijdens het nakijken te bewerken. Beschrijvingen kunnen worden gewijzigd, en criteria kunnen worden toegevoegd, gekopieerd of verwijderd zonder de nakijkpagina te verlaten.
Aanpassingen hergebruiken
Eerder gebruikte criteria konden al worden hergebruikt. Dit is nu ook mogelijk voor puntcorrecties. Recente correcties worden getoond bij het toevoegen van een nieuwe, wat het gemakkelijker maakt om consistent en efficiënt te beoordelen. Bij het hergebruiken van correcties worden zowel de opmerking als de puntwaarde toegepast.
Wijzigingen bijhouden na discussies
Wanneer het beoordelingsmodel wordt gewijzigd nadat een leerling een discussie heeft gestart, worden de betrokken criteria nu gemarkeerd. Een groene of rode driehoek markeert eventuele wijzigingen die zijn aangebracht nadat de discussie is geplaatst, wat helpt te verduidelijken wat er is gewijzigd en wanneer.
Tijdregistratie nakijken
De nieuwe nakijkervaring registreert geen tijd meer die aan nakijken is besteed. De registratie was vaak onnauwkeurig en onvolledig, dus deze wordt volledig verwijderd zodra het oude beoordelingsmodel niet langer beschikbaar is.
Uitrol en beschikbaarheid
Er is momenteel geen vaste planning voor het standaard maken van het nieuwe model. Feedback van gebruikers zal helpen bepalen wanneer deze wijziging plaatsvindt.
Een nieuwe manier toegevoegd om toetsen te genereren binnen een itembank.
Je kunt nu toetsen genereren voor een specifiek programma rechtstreeks vanaf de toetspagina van de itembank door een aangepaste toetsmatrijs te maken. Elke toetsmatrijs bestaat uit flow groepen met hun eigen filters en een vastgesteld totaal aantal punten. De puntwaarde vertegenwoordigt de som van alle opgaven binnen die groep. Omdat toetsmatrijzen gekoppeld zijn aan je itembank, wordt het aantal overeenkomende opgaven per groep automatisch bijgewerkt zodra er opgaven worden toegevoegd of verwijderd.
Om de duidelijkheid te verbeteren, is de bestaande toetsmatrijs-functionaliteit hernoemd naar verouderde toetsmatrijzen en blijft deze beschikbaar onder het tabblad Leerdoelen in je itembank. Er is momenteel geen vastgestelde planning voor wanneer de nieuwe toetsmatrijs de standaard wordt. Feedback van gebruikers helpt bepalen wanneer deze wijziging plaatsvindt.
Voorheen was het genereren van toetsen sterk afhankelijk van domeinen en leerdoelen. Filters moesten telkens opnieuw worden ingevoerd en er was weinig inzicht in of de uiteindelijke toets voldeed aan de beoogde criteria. Puntwaardes van opgaven waren niet altijd consistent, gebruikers hadden beperkte controle over de volgorde van opgaven, en vijandrelaties tussen opgaven werden niet gerespecteerd. Het nieuwe toetsmatrijssysteem maakt leerdoelen overbodig, geeft meer flexibiliteit in hoe opgaven worden geselecteerd en maakt het eenvoudiger om te starten met toetsgeneratie.
Om een verouderde toetsmatrijs om te zetten naar een nieuwe toetsmatrijs, open je de verouderde versie en klik je op "Converteren naar toetsmatrijs". De toetsmatrijs wordt direct aangemaakt en automatisch geopend, zodat je zonder onderbreking verder kunt werken.
Bij het aanmaken van een nieuwe toetsmatrijs kun je op "Nieuwe flow groep" klikken om een nieuwe groep toe te voegen. Flow groepen kunnen hernoemd, gedupliceerd of verwijderd worden, waarbij gedupliceerde groepen hun bestaande filters behouden voor consistentie en efficiëntie.
We hebben een overzicht van flow groepen toegevoegd aan de linkerkant, waarmee je gemakkelijk tussen groepen navigeert, nieuwe maakt en ze herschikt via drag-and-drop. Een geselecteerde groep wordt automatisch in beeld gebracht voor een vloeiende bewerkingservaring.
In elke flow groep kun je het totaal aantal punten instellen, filteren op opgavetype, leerdoelen, labels en tags kiezen, en aangeven of opgaven vast of willekeurig zijn. Het aantal overeenkomende opgaven wordt weergegeven op basis van je geselecteerde filters en wordt in realtime bijgewerkt bij wijzigingen. Zo heb je volledig inzicht in beschikbare opgaven en kun je gericht en nauwkeurig selecteren.
Tijdens het genereren worden vijandige opgaven automatisch uitgesloten, tenzij uitsluiting voorkomt dat de groep het vereiste puntentotaal haalt.
Als een flow groep niet genoeg overeenkomende opgaven heeft op basis van de ingestelde filters, of als er een conflict is tussen groepen, verschijnt er een visuele waarschuwing en wordt de knop om een toets te genereren uitgeschakeld. Een rode rand en een informatieve foutmelding maken het probleem duidelijk, zodat je het snel kunt oplossen.
Na het opzetten van je toetsmatrijs kun je een toets genereren via de knop rechtsboven. Voer een naam in en selecteer het programma waarvoor de toets aangemaakt wordt, of kies de huidige itembank om in plaats daarvan een itembank-toets te maken.
Verbeteringen in het resultatenoverzicht: Uitsplitsing van punten, correctie voor gokken en totaalscore
Op basis van feedback hebben we gemerkt dat veel leerlingen moeite hadden om te begrijpen hoe gokkanscorrectie hun scores beïnvloedde. De meesten realiseerden zich niet dat ze over een info-icoon moesten bewegen om hun oorspronkelijke, ongecorrigeerde punten te zien. Dit maakte het moeilijk te begrijpen waar het verschil in hun totaalscore vandaan kwam en leidde vaak tot onnodige vragen voor docenten.
De presentatie van punten op de resultatenpagina is bijgewerkt om gokkanscorrectie zichtbaarder en gemakkelijker te interpreteren te maken. Dit bouwt voort op eerdere wijzigingen waarbij de vraaginhoud links werd uitgelijnd en de punten naar rechts werden verplaatst voor betere leesbaarheid.
Vragen waarop gokkanscorrectie wordt toegepast, zijn nu gemarkeerd met een icoon. Het icoon geeft ook aan dat de gokkans wordt getoond wanneer de opgave wordt geopend.
Het info-icoon is verwijderd. In plaats daarvan wordt nu een uitsplitsing onder de opgaven getoond: behaalde punten, punten afgetrokken door gokkanscorrectie en totaal aantal punten. Dit geeft een duidelijker overzicht van hoe de eindscore wordt berekend.
Opgaven uit de itembank direct naar programma kopiëren
Bij het toevoegen van opgaven vanuit het venster "Opgaven toevoegen" binnen een programma, hadden gebruikers beperkte zoek- en filteropties. Om dit te omzeilen, hernoemden ze vaak opgaven alleen maar om ze gemakkelijker te vinden – ten koste van de duidelijkheid voor leerlingen.
Het is nu mogelijk om opgaven direct vanuit het itembankoverzicht te kopiëren. Gebruikers kunnen kopiëren naar een programma, een itembank of een itembanktoets. Bij het kopiëren naar een programma die flow ondersteunt, kunnen gebruikers een bestaande flowgroep selecteren om de opgaven in te plaatsen. Standaard wordt de laatste flowgroep geselecteerd. De opgaven worden toegevoegd na eventueel bestaande opgaven in die groep. Voor opgaven zonder flow worden opgaven aan het einde van de opgave toegevoegd. Na het kopiëren worden gebruikers naar de bestemming geleid om het resultaat te bevestigen.
Bijgewerkte schermindeling voor itembanktoetsen
Bijgewerkt opgavebeheer en weergave
De schermindeling van de itembanktoets is bijgewerkt om de bruikbaarheid van alle opgavetypes te verbeteren. Opgave voorbeelden worden nu alleen getoond waar ondersteund, waardoor onnodige gereserveerde ruimte in het overzicht wordt verwijderd en de lay-out wordt vereenvoudigd. Schriftelijke toetsen, die geen voorbeelden ondersteunen, hebben nu een schonere weergave.
Om workflows te stroomlijnen, is de voorbeeldknop uit de opgaventabel verwijderd bij het toevoegen van opgaven. In plaats daarvan wordt bij het klikken op een opgavenaam deze in een nieuw tabblad geopend, zodat je je huidige context en voortgang kunt behouden.
De opgavenweergave ondersteunt geen opgavenbewerking. In plaats daarvan wordt je bij het klikken op een opgavenaam naar de oorspronkelijke itembankopgave geleid waar eventuele wijzigingen kunnen worden aangebracht. Opgaven kunnen nog steeds direct vanaf de opgavenpagina worden verwijderd, één voor één. Dit vervangt de optie voor bulkverwijdering.
Bovendien worden de indicator voor niet-ondersteunde vragen, opgaverelaties binnen de opgave en het toegepaste label nu bovenaan elke opgave weergegeven om de geschiktheid in één oogopslag te beoordelen. Om een schone en gerichte weergave te behouden, worden details zoals het opgave-ID, het aantal keren dat deze is gemaakt en de opgavewaarden niet langer getoond op de itembanktoetspagina.
Ondersteuning voor flowgroepen in itembanken
Flowgroepen kunnen nu direct binnen digitale itembanktoetsen worden aangemaakt en beheerd. Hierdoor kun je ze volledig configureren voordat je de toets naar een programma kopieert. Flowgroepen en hun instellingen worden ook ondersteund tijdens de synchronisatie tussen itembanken en programma's.
Om flowgroepen te ondersteunen, bevat de pagina voor digitale itembanktoetsen nu aparte tabbladen 'Opgaven' en 'Flow'. Hierdoor kun je een voorbeeld bekijken van hoe opgaven aan leerlingen worden gepresenteerd, zonder de volledige demo-ervaring van het maken van de test te doorlopen. Let op: schriftelijke toetsen in itembanken ondersteunen geen voorbeeld.
Ondersteuning voor variabelen toegevoegd aan matchvragen
Om elke leerling een unieke versie van een matchvraag te geven en kopiëren te verminderen, kun je nu variabelen gebruiken in de rij- en kolominhoud. Hiermee kun je matchvragen parameteriseren op dezelfde manier als andere vraagtypes.
De gokkans wordt nu weergegeven in de beoordelingsweergave voor vragen met gokkanscorrectie
In lijn met de wijzigingen die zijn aangebracht in het opgaveoverzicht van een resultaat, tonen we nu ook de gokkans voor elke vraag in de beoordelingsweergave, als de vraag gokkanscorrectie heeft. Dit helpt bij het bieden van meer duidelijkheid over informatie over gokkanscorrectie.
E-mailbevestiging toegevoegd aan inloggen met Microsoft en Google
Zoals eerder aangekondigd, moeten gebruikers die inloggen bij Woots via de knop 'Inloggen met Microsoft' of 'Inloggen met Google' nu toegang tot hun e-mail bevestigen met de code die in een e-mail wordt verstrekt.
Optie toegevoegd om te zoeken op programma's en toetsen op de nieuwe scanpagina
Zoeken op alleen bestandsnaam was vaak niet voldoende. Dit gold vooral wanneer bestanden van verschillende toetsen in een gemengde volgorde werden geüpload, of wanneer de bestandsnaam onbekend was omdat iemand anders het bestand had geüpload of er geen naamgevingsconventie werd gevolgd. Je kunt nu zoeken op programmanaam, code, jaar, periode en toetsnaam om snel de juiste scans te vinden.
Bugfixes
Opgelost: sorteren of zoeken naar opgaven negeerde weergavelimieten bij het toevoegen aan een toets
Voorheen negeerde de lijst de gebruikelijke limiet en toonde een buitensporig aantal opgaven bij het sorteren of zoeken naar opgaven tijdens het toevoegen aan een toets. Deze update zorgt ervoor dat het aantal weergegeven opgaven nu binnen de verwachte limiet blijft.
Opgelost: tekst overschreed paginagrenzen in een schriftelijke toets
Voorheen, bij het schrijven van aangepaste LaTeX met \begin
en \end
syntax, liep de tekst van de pagina af als de \end
werd voorafgegaan door twee backslashes (wat een einde van de regel aangeeft). Nu wordt de tekst correct geconverteerd naar LaTeX en overschrijdt deze de paginagrenzen niet langer.
Opgelost: het was onduidelijk dat klikken op een rij in de itembankopgaventabel het voorbeeld opent
Voorheen was het niet duidelijk dat rijen in de itembankopgaventabel aanklikbaar waren om een voorbeeld te openen. Nu verandert de cursor om de klikbaarheid aan te geven.
Opgelost: het uitsluiten van correct beantwoorde opgaven werkte niet voor 'Digitale toets voor groepen'-toetsen
Voorheen werkte de optie om correct beantwoorde opgaven uit een publicatie uit te sluiten niet voor groepsopdrachten en individuele toetsen als een deelnemer meerdere pogingen deed. Nu werkt de optie correct wanneer de nieuwe beoordelingsmodel bètafunctie wordt gebruikt.
Opgelost: de totaalpunten van een resultaat werden getoond als een automatisch beoordeelde vraag een beoordelingsmodel miste
Voorheen, wanneer een automatisch beoordeelde vraag een beoordelingsmodel miste, bijvoorbeeld een invulvraag zonder antwoordopties, werden de resultaatpunten getoond als de gokkanscorrectie ingeschakeld was, maar niet wanneer de gokkanscorrectie uitgeschakeld was. Nu worden de punten pas getoond als alle automatisch beoordeelde vragen zijn beoordeeld. Dit betekent dat voor een invulvraag de antwoordopties moeten worden toegevoegd voordat de punten van het resultaat worden getoond.
Opgeloste inconsistenties in de API-documentatie
Voorheen bevatte de API-documentatie inconsistenties tussen de specificaties en de verstrekte voorbeelden. Nu zijn de voorbeelden bijgewerkt om overeen te komen met de specificaties. De volgende wijzigingen zijn aangebracht:
- De afsluitende backslash is verwijderd uit het
/api/v2/requirements/{id}
-eindpunt. - Het type
config_keys
is gewijzigd van integer naar string in de opdrachtrespons. - De omringende aanhalingstekens zijn verwijderd uit het
user_ids
-voorbeeld in het groepsverzoek. - De omringende aanhalingstekens zijn verwijderd uit het
course_ids
enuser_ids
-voorbeeld in het klasverzoek. - Het type voor
created_at
enupdated_at
in de indieningsrespons is gecorrigeerd van "date_time" naar "string" met formaat "date_time". - Het type voor het
timeslot
type-attribuut is gecorrigeerd van "integer" naar "string". - De omringende aanhalingstekens zijn verwijderd uit het
student_number
enrole_id
-voorbeeld in het gebruikersverzoek. - De afsluitende backslash is verwijderd uit het
/api/v2/webhooks
-eindpunt.
Foutmelding bijgewerkt bij het uploaden van een niet-herkende PDF
Voorheen gaf de foutmelding op de scanpagina onjuist aan dat slechts enkele pagina's niet werden herkend, zelfs wanneer er geen pagina's werden gedetecteerd. De formulering is bijgewerkt om duidelijk weer te geven wanneer geen pagina's worden herkend tijdens het uploaden.
Opgelost: het inkleuren van meerkeuzevraag antwoordopties veranderde de lay-out van horizontaal naar verticaal
Voorheen, bij het toepassen van lettertypekleur op een meerkeuzevraag antwoordoptie, werden de opties altijd verticaal weergegeven. Nu wordt de lettertypekleur niet langer in overweging genomen om te bepalen of de antwoordopties horizontaal of verticaal moeten worden getoond.
Opgelost: vereisten bleven bestaan wanneer de vereiste toets werd verwijderd
Voorheen, als een vereiste was ingesteld voor een toets op basis van een andere toets , en die toets werd verwijderd, bleef de vereiste bestaan. Dit betekende dat leerlingen de toegang tot een toets konden worden ontzegd vanwege een vereiste waaraan ze niet langer konden voldoen. Nu wordt een waarschuwing getoond als je een vereiste toets probeert te verwijderen, waarbij de getroffen toetsen worden weergegeven. Als je ervoor kiest door te gaan, worden de vereisten verwijderd.
Opgelost: probleem met de formule-editor die niet-ondersteunde KaTeX-uitdrukkingen toevoegde bij gebruik van de Cmd + Enter-toetscombinatie
Voorheen gebruikten we de Mathlive-plugin voor het bouwen van vergelijkingen, maar gebruikten we KaTeX voor het renderen van LaTeX-vergelijkingen. Hoewel de meeste functies in beide plugins werken, zijn er enkele verschillen, die soms problemen veroorzaakten bij het renderen van een vergelijking die met Mathlive was gebouwd. Nu gebruiken we Mathlive voor zowel het bouwen als het renderen van LaTeX-vergelijkingen. De lijst met ondersteunde LaTeX-functies is nu hier te vinden: https://cortexjs.io/mathfield/reference/commands/.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.